
Tietokeskuksessa olemme tottuneet palvelemaan kaiken kokoisia asiakkaita useilta eri toimialoilta. Olemme nähneet vuosien varrella, kuinka pilvipalvelut ovat tulleet osaksi asiakkaidemme arkea. TOP 3 syyt pilveen siirtymiselle ovat sisältäneet tarpeen:
- Päästä palvelimista eroon ja korvata nykyisiä sovelluksia selainpohjaisilla ratkaisuilla.
- Vähentää oman ylläpidon tarvetta radikaalisti ja hankkia samat asiat palveluna.
- Saada sellaisia ominaisuuksia omaan infraan mihin erityisesti pienemmällä yrityksellä ei olisi muuten mitään mahdollisuuksia.
”Palvelimet muuttuvat palveluiksi” on jo pitkään ollut se trendi mihin suuntaan on menty. Eri sovellusten asentamiseen ja versioiden ylläpitämiseen ei meinaa intohimoa löytyä keneltäkään muulta kuin niitä, jotka sitä tekevät työkseen. Se vie myös aikaa – ja aika on tunnetusti rahaa.
Tekoäly on parasta pilvessä
Yksi iso syy tutustua uusiin ominaisuuksiin pilvissä on tietenkin tekoäly. Microsoft-painotteisessa ympäristössä keskustelu jää helposti pyörimään Microsoft 365 Copilot -tuotteen ympärille. Suurimmat hyödyt ovat kuitenkin otettavissa liiketoimintajärjestelmistä, joita rakennetaan Azuressa: yhteyksiä eri järjestelmiin, automaatioita datalle tai prosesseille ja tietenkin ne lukuisat tekoälymallit, joita voi erilaisilla leikkikentillä pyöritellä aina siitä alkuperäisestä ideasta valmiiseen toteutukseen saakka. Voit leikkiä eri malleilla ja katsoa mihin ne pystyvät ennen kuin rakennat kokonaisen ratkaisun pelkän aavistuksen tai lupauksen varaan.
Ja tietenkin tekoäly tarvitsee aina kaverikseen dataa ja sen tallentamiseen on niin paljon eri vaihtoehtoja, että jokaiseen tarpeeseen löytyy se hyvä tapa.
Aika on rahaa myös pilvipalveluissa
Pilvipalveluiden käyttöönotto on usein todella nopeaa, eli halpaa. Pilvipalveluiden kustannukset ovat yleensä ennustettavissa ja ne skaalautuvat esimerkiksi käyttäjämäärien mukaan. Laajoissa palvelulisensseissä kuten Microsoft 365 -tuoteperheessä on toki niin paljon erilaisia ominaisuuksia, että kaikkien ominaisuuksien käyttöönotto vie aikaa. Ei niitä kuitenkaan kannatta jättää käyttämättä: lisensseistä maksetaan joka tapauksessa ja loppukäyttäjät tykkäävät niistä kuitenkin.
Pilvipalvelut ovat myös tulleet vakiintuneeksi malliksi tuottaa sovelluksia esimerkiksi HR-, ERP- tai CRM-tuotteissa. Nämä kaikki ovat IT-infran peruspalikoita, jotka lähes kaikilla yrityksillä on käytössään.
Tämä kaikki oli kuitenkin kuvailua tilanteesta, missä yritys on pilvipalveluiden asiakkaana. Entäs sitten tilanne, jossa yritys tuottaa pilvipalveluita asiakkailleen?
Pilvi ei ole kulu, vaan kilpailuetu
Yhä useampi asiakkaamme on alkanut kehittää omia pilvipalveluita asiakkailleen kumppaneiden kanssa tai in-housena. Se voi tarkoittaa datan visualisointia, datan muokkaamista tai selainpohjaisia palveluita toimitetun ratkaisun tai palvelun päälle. Käytännössä siis jonkinlainen softaratkaisu omien tuotteiden kylkeen tukemaan omien asiakkaiden sitouttamista ja tarjoamaan jotain mitä asiakkaidemme kilpailijat eivät tarjoa.
Näissä tapauksissa pilvi ei ole kulu: se on kilpailuetu ja erottautumistekijä asiakkaamme omalla toimialalla. Jokainen firma on nykyään myös softatalo, ei siitä pääse mihinkään.
Näin pääset alkuun Azure-pilven kanssa
Kaikkea ei onneksi tarvitse osata tehdä itse. Valitse kumppani, joka hoitaa käytännössä kaiken tilauksen hankinnasta jatkuvaan ylläpitoon ja valvontaan. Vaadi sparrausta, konkreettisten hyötyjen esittämistä ja selkeää ja nopeaa liikkeelle lähtöä. Siitä onkin sitten luontevaa edetä kohti teknisiä yksityiskohtia.
Laatikaa Azure Governance -suunnitelma, jota kehitetään matkan varrella ja Azure Landing Zone, joka määrittää kaikki oleelliset osa-alueet valmiiksi jo ennen ensimmäisen sovelluksen pudottamista paikalleen. Siitä asiaa tässä webinaaritallenteessa:
ajankohtaista

Liity asiantuntijoidemme seuraan, kun he valottavat Microsoft Azure -pilviympäristön suunnittelun ja toteutuksen yleisimpiä haasteita. Tässä webinaarissa opit, kuinka voit navigoida näiden haasteiden läpi ja rakentaa turvallisen, tehokkaasti hallittavan ja joustavasti skaalautuvan infrastruktuurin.

Tietokeskuksessa olemme tottuneet palvelemaan kaiken kokoisia asiakkaita useilta eri toimialoilta. Olemme nähneet vuosien varrella, kuinka […]

2/3 tietoturvahyökkäyksistä tapahtuu päätelaitteen kautta. Käyttäjä painaa vahingossa linkkiä, joka aiheuttaa pienen epidemian yrityksen IT-ympäristössä. […]

Tule kuulemaan kuinka Koulutuskuntayhtymä Tavastia ratkaisi kasvaviin kone- ja ohjelmistomääriin liittyvät haasteet Azure Virtual Desktop -palvelun avulla.

Webinaarissa esiteltävät Azure Virtual Desktop ja Windows 365 palvelut auttavat myös pääsemään sirupulaa karkuun, koska palvelu toimii myös vähän heikommallakin koneella. Webinaarissa käymme läpi mitä osia tulevaisuuden infraan kuuluu, mitä Windows 365 ja Azure Virtual Desktop palvelut ovat ja mitä ongelmia voit ratkoa siirtämällä sovellukset ja työasemat pilveen.

Tietoturvan varmistaminen ei edelleenkään ole helppoa eikä itsestäänselvyys, mutta pilvipalvelut ovat todistaneet arvonsa silläkin alueella. […]