Tietokeskuksessa olemme tottuneet palvelemaan kaiken kokoisia asiakkaita useilta eri toimialoilta. Olemme nähneet vuosien varrella, kuinka pilvipalvelut ovat tulleet osaksi asiakkaidemme arkea. TOP 3 syyt pilveen siirtymiselle ovat sisältäneet tarpeen:

  • Päästä palvelimista eroon ja korvata nykyisiä sovelluksia selainpohjaisilla ratkaisuilla.
  • Vähentää oman ylläpidon tarvetta radikaalisti ja hankkia samat asiat palveluna.
  • Saada sellaisia ominaisuuksia omaan infraan mihin erityisesti pienemmällä yrityksellä ei olisi muuten mitään mahdollisuuksia.

Palvelimet muuttuu palveluiksi” on jo pitkään ollut se trendi mihin suuntaan on menty. Eri sovellusten asentamiseen ja versioiden ylläpitämiseen ei meinaa intohimoa löytyä keneltäkään muulta kuin niitä, jotka sitä tekevät työkseen. Se vie myös aikaa –  ja aika on tunnetusti rahaa.

 

Aika on rahaa myös pilvipalveluissa

Pilvipalveluiden käyttöönotto on usein todella nopeaa, eli halpaa. Pilvipalveluiden kustannukset ovat yleensä ennustettavissa ja ne skaalautuvat esimerkiksi käyttäjämäärien mukaan. Laajoissa palvelulisensseissä kuten Microsoft 365 -tuoteperheessä on toki niin paljon erilaisia ominaisuuksia, että kaikkien ominaisuuksien käyttöönotto vie aikaa.  Ei niitä kuitenkaan kannattaa jättää käyttämättä: lisensseistä maksetaan joka tapauksessa ja loppukäyttäjät tykkäävät niistä kuitenkin.  

Pilvipalvelut ovat myös tulleet vakiintuneeksi malliksi tuottaa sovelluksia esimerkiksi HR-, ERP- tai CRM-tuotteissa. Nämä kaikki ovat  IT-infran peruspalikoita,  jotka lähes kaikilla yrityksillä on käytössään.

Tämä kaikki oli kuitenkin kuvailua tilanteesta, missä yritys on pilvipalveluiden asiakkaana. Entäs sitten tilanne, jossa yritys tuottaa pilvipalveluita asiakkailleen?

 

Pilvi ei ole kulu, vaan kilpailuetu

Yhä useampi asiakkaamme on alkanut kehittää omia pilvipalveluita asiakkailleen kumppaneiden kanssa tai in-housena. Se voi tarkoittaa datan visualisointia, datan muokkaamista tai selainpohjaisia palveluita toimitetun ratkaisun tai palvelun päälle. Käytännössä siis jonkinlainen softaratkaisu omien tuotteiden kylkeen tukemaan omien asiakkaiden sitouttamista ja tarjoamaan jotain mitä asiakkaidemme kilpailijat eivät tarjoa.  

Näissä tapauksissa pilvi ei ole kulu: se on kilpailuetu ja erottautumistekijä asiakkaamme omalla toimialalla. Jokainen firma on nykyään myös softatalo, ei siitä pääse mihinkään.

 

Jätä pilvipuuhat osaavan kumppanin huoleksi

Kaikkea ei onneksi tarvitse osata tehdä itse.  Valitse kumppani, joka hoitaa käytännössä kaiken tilauksen hankinnasta jatkuvaan ylläpitoon ja valvontaan. Vaadi sparrausta, konkreettisten hyötyjen esittämistä ja selkeää ja nopeaa liikkeelle lähtöä. Siitä onkin sitten luontevaa edetä kohti teknisiä yksityiskohtia.

Laatikaa Azure Governance -suunnitelma, jota kehitetään matkan varrella ja Azure Landing Zone, joka määrittää kaikki oleelliset osa-alueet valmiiksi jo ennen ensimmäisen sovelluksen pudottamista paikalleen. Vinkkejä ja askelmerkkejä Azuren aloitukseen saat myös webinaaritallenteestamme.

Usein olemme toimineet asiakkaan edustajana tai tukena pöydässä, ennen kuin sovellustoimittaja alkaa tekemään taikojaan. Hoidamme kaiken sen taustalla mitä sovelluksen pyörittämien tarvitsee. Ja optimoimme jatkuvasti kuluja. Ja kaiken tämän työn tekee Tietokeskuksen Microsoft-sertifioidut asiantuntijat. 

Kaiken kaikkiaan Microsoft Azure on monipuolinen pilvialusta mistä löytyy varmasti jokaiselle jotakin. Kuuntele webinaaritallenteestamme tarkemmin Azuren mahdollisuuksista.

KUUNTELE TALLENNE

 

Lue myös Azure AD:tä käsittelevä blogikirjoituksemme: Azure AD on globaali kirjautumisalusta – ja paljon muuta