Marimekko on hankkinut perustietotekniikkapalveluita Tietokeskukselta jo vuodesta 2008 lähtien. Viime vuosina kehittämistyö on ollut aktiivista ja ketterän kehittämisen toimintamalleja hyödyntämällä on saatu hyviä tuloksia useilla palvelualueilla. Marimekon ja Tietokeskuksen välinen IT-kumppanuus kattaa IT-tuen, pilvi- ja palvelinpalveluita, tietoliikennepalveluita sekä tietoturvaa.
Tietokeskus on IT-infran alueella Marimekon kokonaisvaltainen kumppani. Globaali kumppanuus kattaa toimipisteitä Marimekon pääkonttorista myymälöihin eri puolille maailmaa.
”Yhteistyömme on todella tiivistä ja mutkatonta. Tietokeskuksen tavoittaa aina tarvittaessa ja kaikista asioista on helppo käydä keskustelua.”
– Pekka Kivenjuuri, IT-johtaja, Marimekko
Yhteistyö pitää sisällään IT-tukipalvelut, palvelin- ja pilvipalvelut sekä tietoliikennepalveluita, joiden lisäksi tietoturva on otettu vahvasti mukaan kaikissa palveluissa. Palveluiden kehitystyötä tehdään läheisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa ketterästi jatkuvan kehittämisen toimintamalleilla.
– Olemme saaneet jatkuvan kehittämisen mallin toimimaan kaikilla osa-alueilla. Tietokeskuksella on ollut kiinnostusta kehittää omia toimintamallejaan ja palvelujaan asiakkaan ideoiden pohjalta, Kivenjuuri jatkaa.
Teknistä syväosaamista IT-infran kehittämisen tueksi
Asiakassuhteen toimimisesta Tietokeskuksella vastaavat palvelupäällikkö ja avainasiakaspäällikkö, minkä lisäksi tiimiin kuuluu teknisiä asiantuntijoita ja konsultteja kehitystyön tueksi. Heidän tukenaan toimii tarvittaessa koko Tietokeskuksen valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatio.
– Tapaamme palvelupäällikköä viikoittain, ja käymme palvelualuekohtaisilla foorumeilla läpi sekä itse palvelutuotantoon liittyviä asioita että jatkokehitystä, Kivenjuuri kuvailee yhteistyötä.
IT-infran kehittäminen on myös teknologiaosaamisen puolesta varmoissa käsissä.
– Tietokeskukselta on löytynyt eri alojen syväosaajia peruspalvelun kehittämisen tueksi. Olemme saaneet työhön uuden tehon tätä kautta. Hyvä dokumentointi on tukenut siinä, että työn laatu saadaan pysymään tasaisena, vaikka asiantuntija vaihtuisi, hän jatkaa.
Etätukea myös englanniksi, eri aikavyöhykkeillä
Marimekko hankkii Tietokeskukselta henkilöstönsä työskentelyn sujuvoittamiseksi niin etä- kuin lähitukea. Etätuki on nykyään IT-tuessa merkittävässä roolissa, kun ihmiset tekevät usein töitä kotitoimistolta.
Globaalisti toimiva yritys saa Tietokeskuksen kautta IT-tuen ympäri maailmaa. Englanninkielinen käyttäjätuki toimii puhelimitse, sähköpostitse ja etätyövälineiden kautta, sovittuina palveluaikoina. Marimekon toimipisteet sijaitsevat eri puolilla maailmaa – aikavyöhykkeitä on edustettuna aina Australiasta Yhdysvaltoihin asti.
– Olemme päässeet kehittämään yhteistyön aikana Tietokeskuksen globaalia tukimallia, ja tämä on mennyt hyvin eteenpäin. Heidän kauttaan saamme nyt sujuvasti tukea sekä toimistojemme että myymälöidemme loppukäyttäjille globaalisti, Kivenjuuri kertoo.
Kiinnostaako kumppanuus?