
Tekoäly on siirtynyt pilotoinnista tuottavaan vaiheeseen monessa yrityksessä. Tässä blogissa käymme läpi, miten tekoälyagentit voivat tehostaa B2B-organisaatioiden arkea, mitä ne jo osaavat, missä ne eivät vielä toimi – ja missä asioissa ihmisellä on edelleen tärkeä rooli.
Moderni työntekijä ei tekoälyagenttien tulon myötä ole enää yksin tehtäviensä kanssa – hän on kuin ”toimitusjohtaja” omille agenteilleen. Jonkin tavoitteen saavuttamiseksi rakennetut, itseohjautuvat tiimit, joissa ihmiset ja agentit toimivat rinnakkain, alkavat korvata perinteistä organisaation hierarkkiseen rakenteeseen perustuvaa mallia. Niin yrityksen johdon kuin IT:n on pystyttävä mahdollistamaan tämä uusi tapa tehdä töitä tehokkaammin ja laadukkaammin.
Microsoft Copilotin tekoälyagentit ovat käytettävissä laajasti Microsoft 365 -sovelluksissa, joissa ne toimivat käyttäjän apuna päivittäisiä työtehtäviä automatisoiden ja liiketoimintaprosesseja ajaen. Ne seuraavat ennalta asetettuja sääntöjä ja ohjeita, ja lisäksi niillä on kyky oppia. Tekoälyagentin käyttöönotto ei vaadi perinteistä koodausta, mutta se edellyttää ymmärrystä organisaation datasta ja liiketoimintaprosesseista sekä selkeitä käyttötarkoituksia.
Oletko valmis ottamaan tekoälyagentit käyttöön? Tällaisia käyttötapoja Microsoft Copilotin tekoälyagenteilla on vuoden 2025 alkupuoliskolla:
1. Henkilökohtainen avustaja
Rakenna Microsoft Copilotiin agentti, joka toimii kuin henkilökohtainen tekoälyavustaja – joka ei nuku eikä pidä kahvitaukoja, ja jaksaa aina. Yksinkertaisimmillaan henkilökohtainen tekoälyagentti säästää aikaa ja poistaa työn esteitä.
Tekoälyapuri voi auttaa tiedonhaussa, kirjoittamisessa, sisällöntuotannossa, aikataulutuksessa ja tietojen analysoinnissa, eli agentteja voi rakentaa eri käyttötarkoituksiin. Voit rakentaa tekoälyagentin esimerkiksi suunnittelemaan, priorisoimaan ja toteuttamaan työviikkosi tehokkaasti.
2. Rutiinien automatisoija
Tekoälyagentit ovat jo nyt monen organisaation arjessa automatisoimassa rutiinitehtäviä poistaen manuaalisen työn tarvetta ja mahdollista kapasiteettivajetta.
Haluaisitko ulkoistaa esimerkiksi jonkin näistä tehtävistä tekoälyagentille:
- Teknisten dokumenttien luonti ja päivitys
- Tuotantoprosessien kuvaaminen ja ohjeistus
- Sopimustekstien kääntäminen ja tiivistäminen
- Intran ja SharePointin sisällönhallinta
- Sisäisten ohjeiden automatisoitu kokoaminen
- HR:n, hankinnan ja käyttöoikeuksien tukitoimet
- Kokouspöytäkirjojen luonti ja esitysmateriaalien luonnostelu
Nämä tehtävät eivät vaadi tekoälyltä yliluonnollisia kykyjä – vain hyvin määritellyn datan ja rakenteen. Ja ne vapauttavat ihmisten aikaa arvoa tuottavampiin tehtäviin.
3. Asiakaspalvelun 24/7-virtuaalityöntekijä
Agenteista on asiakaspalvelussa valtavasti hyötyä. Ne voivat:
- Vastata rutiinikysymyksiin automaattisesti ympäri vuorokauden
- Toimia taustatukena asiantuntijoille etsimällä tietoa ja ehdottamalla vastauksia
- Valmistella viestipohjia ja ratkaisuja, jotka asiantuntija viimeistelee
Pidä mielessä, että tekoälyagentti parhaimmillaan nopeuttaa ja yhdenmukaistaa asiakaspalvelun vastauksia, mutta vastuu prosessista on syytä säilyttää ihmisellä. Esimerkiksi sitovien vastausten antamiseen tai reklamaatiotapausten ratkaisuun tarvitaan edelleen ihminen, joka osaa ottaa huomioon päätökseen vaikuttavat eri näkökohdat.
Myös tietoturvan suhteen tulee olla tarkkana, jotta agentti toimii tietoturvavaatimusten mukaiseksi sekä suojaa niin asiakkaan kuin yrityksen datan.
4. Missä tekoälyagentti ei (vielä) toimi?
Kaikkea ei voi – eikä kannata – automatisoida tekoälyagentin hoidettavaksi. Tällaisia asioita ovat mm.:
- Oikeudelliset päätökset
- Lääketieteelliset diagnoosit
- Rekrytointipäätökset
- Poliittiset valinnat
- Monimutkaiset toimintaketjut
- Sensitiivisen datan tulkinta
- Automaattinen julkaisu ilman tarkastusta
Näissä herkissä ja monimutkaisissa tilanteissa korostuu edelleen ihmisen harkinta ja vastuu. Agentit voivat tukea, mutta eivät korvata asiantuntijaa.
Perehdy paremmin agentteihin katsomalla webinaaritallenteemme:
Tekoälyagenttien tietoturva: älä oleta, varmista
Kun tekoälyä otetaan käyttöön, tietoturva ei ole optio – se on lähtökohta. Agentit hyödyntävät dataa, ja niin datan laatu kuin sen suojauskin vaikuttavat suoraan lopputulokseen.
Agenttien käyttöönotossa on olennaista varmistaa tietoturva ja käyttöoikeuksien hallinta – varsinkin silloin, kun käsitellään erityistä suojausta vaativaa dataa: kuka pääsee mihinkin tietoon käsiksi, ja millä tasolla? Power Platform Governance -hallintamallin kuntoon laittaminen eli kuka saa käyttää mitä, millä oikeuksilla ja millaisissa ympäristöissä onkin suositeltavaa, jos aiot hyödyntää agentteja.
Miten päästä alkuun tekoälyagenttien kanssa?
- Tunnista rutiinityöt, joita voidaan keventää.
- Kartoita olemassa oleva data ja sen laatu.
- Panosta ympäristön hallinnointimalliin ja tietoturvaan.
- Valmenna henkilöstöä käyttämään agentteja aktiivisesti.
- Aloita pienesti – skaalaa nopeasti.
Tekoälyn käyttöönotto ei ole tekninen projekti – se on kulttuurinmuutos. Ja se alkaa nyt!
Tarvitsetko apua Copilotin agenttien luomiseen?
Lue lisää

Analysoitko usein pitkiä Word-dokumentteja? Jos dokumenttien käsittely tuntuu turhauttavalta ja aikaavievältä, M365 Copilot tarjoaa modernin ratkaisun.

Hyödynnä dataa ja automaatioita tehokkaasti – työskentely pilviympäristössä Microsoftin uusimmilla teknologioilla vie tuottavuuden uudelle tasolle.

Miten toteuttaa tekoälykehityksen matka henkilökohtaisesta tuottavuudesta tiimikohtaisiin tekoälyavustajiin ja koko organisaation laajuisiin automaattisiin agentteihin. Tekoäly […]