Kun Keuruun kaupungin IT:stä lähti osaava kehittäjä muihin hommiin, oli tiimi ison haasteen edessä. Uuden huippuosaajan löytäminen olisi ollut hyvin epätodennäköistä, joten aukko tiimissä päätettiin paikata Tietokeskuksen asiantuntijoiden avulla. Yhdessä he ratkovat arjen IT-haasteita ja pohtivat, miten infraa voisi kehittää entisestään.

Keuruun kaupungilla työskentelee noin 750 henkilöä, joiden ICT-asioista huolehtii tiivis neljän hengen tiimi.

Tekemistä riittää, sillä pelkästään hallintopuolella on pitkälti yli 400 työpistettä, ja koulu- ja sivistyspuolella vielä enemmän, mikäli myös oppilaskoneet lasketaan mukaan. IT:n arjen resurssit menevät siis pitkälti ylläpitoon ja ongelmatilanteiden ratkomiseen kehitystyön sijaan.

Keuruun kaupungin IT-tiimi kutistui yllättäen

Viime vuoteen asti homma toimi ja rullasi talon sisäisten resurssien voimin.

“Meillä oli hyvin pätevä kaveri hommissa, joka halusi kehittää itseään ja rakensi meille paljon automatiikkaa. Sitten kävi perinteiset ja hän lähti vielä haastavampien projektien pariin toisaalle. Meillä jäi siis aukko asiantuntemukseen”, kertoo Keuruun kaupungin systeemisuunnittelija Markku Majaniemi.

Vastaavan osaajan löytäminen olisi ollut äärimmäisen haastavaa ja kallista.

“Jos on niin pätevä kaveri kuin hän oli, niin on jo töissä Tietokeskuksen kaltaisessa firmassa. Sellaisen saaminen pienen kaupungin tukihenkilöksi ei ole realistista”, hän tiivistää.

Siispä Keuruun kaupungin oli löydettävä toinen ratkaisu ja he lähtivät kartoittamaan, millaisen kumppanin kanssa hommat sujuisivat ostopalveluna.

IT-tiimi ostaa nykyään erityisosaamisen Tietokeskuksen konsulteilta

Tilannetta lähestyttiin aluksi ongelma kerrallaan. Sillä hetkellä Keuruun kaupungilla kaivattiin vahvaa PowerShell-osaamista.

Etsiessään sopivaa asiantuntijaa kumppaniksi, törmäsivät he sattumalta Tietokeskukseen.

“Tietokeskuksella taisi olla silloin webinaari juuri tästä aiheesta, ja me osallistuimme siihen. Meille tuli sellainen olo, että heiltä löytyisi hyvää asiantuntemusta”, Markku kertoo.

Kun homma lähti rullaamaan, siitä oli helppo jatkaa eteenpäin myös muihin haasteisiin. Nykyään Keuruun kaupunki hyödyntää Tietokeskuksen konsultointia ja osaamista aina silloin, kun eteen osuu haaste tai kehityskohde, johon tarvitaan erityisasiantuntemusta jota ei löydy talon sisältä.

Yhteistyön tavoitteena on varmistaa, että tietoturva ja IT:n toimivuus säilyvät hyvällä tasolla

Yhdessä he ovat kehittäneet erityisesti servereiden toimivuutta ja tietoturvaa. Kun Microsoft 2008 servereiden ylläpito loppui vuoden alussa, asia pistettiin tehokkaasti kuntoon.

“Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että Microsoft ei aja enää kriittisiä päivityksiä, eli ympäristö ei ole enää suojattu. Siinä puhutaan paitsi tietoturvasta, myös siitä mitä systeemillä pystyy enää jatkossa tekemään”, Markku kertoo.

“Se on vähän kuin auto; jos sitä ei voi enää tankata, lakkaa se jossain välissä kulkemasta.”

Tietokeskuksen avulla sekä SCCM että AD saatiin päivitettyä niin, että tietoturva ja IT:n toimivuus säilyvät jatkossakin hyvinä. Vaikka kyseessä oli haastava projekti ja työ ei luonnollisesti loppunut siihen, Markun mukaan näillä päivityksillä päästiin kerralla monta vuotta eteenpäin kehityksessä. IT:n arki ja koneiden toimivuus onkin parantunut huomattavasti.

“SCCM:n päivityksessä saimme uusimmat ominaisuudet käyttöön ja pystymme nyt päivittämään kaikki koneet suoraan uusimpaan Windowsiin. Uuden koneen asennusaika putosi siis kertaheitolla kahdesta tunnista noin puoleen tuntiin.”

Näkymättömällä työllä on ollut arkeen suuri vaikutus

Kyse on pitkälti perusjutuista, mutta usein se onkin tärkeämpää kuin wow-elementtien tykittäminen loppukäyttäjille.

“Tää mitä Tietokeskuksen kanssa tehdään on sitä näkymätöntä työtä. Varmistetaan, että meillä pysyy järjestelmät ajan tasalla ja pienennetään tietoturvariskejä. Nää on juurikin niitä tärkeitä asioita”, Markku tiivistää.

Tällä hetkellä tärkein tavoite on varmistaa, että tietoturva-asiat ovat kunnossa. Esimerkkinä tästä hän mainitsee Tietokeskuksen tuotannon poppoon kanssa tehdyn Trend Micro Smart Protection -ohjelmiston käyttöönoton. Ohjelmisto pyydystää kalasteluviestejä ja varmistaa, että haitallinen posti ei pääse läpi työntekijöiden sähköpostilaatikoihin.

“Näin ei tule edes sitä vaaratilannetta, jossa joku vahingossa antaisi käyttäjätunnuksensa ulkopuolisille.”

Yhden osaajan sijaan saatiinkin kasa asiantuntijoita

Tietokeskuksen konsulttien epävirallinen motto on, että kukaan ei voi osata kaikkea IT-kentällä ja siksi konsultoinnin osaajatiimi rakentuu kasasta keskenään sparrailevia asiantuntijoita. Tämä takaa sen, että jos yhdeltä ei löydy vastausta, Tietokeskuksen 300 hengen joukosta löytyy kyllä tarvittava osaaminen.

Markku pitääkin tätä yhtenä yhteistyön suurimmista hyödyistä.

“Parasta on laatu. Heillä on todella korkea asiantuntemuksen taso ja on äärimmäisen hienoa, että se ei ole yhden miehen varassa. Heillä on useita todella hyviä asiantuntijoita.”

Tietokeskuksen tavoitteena on siirtää osaamista eteenpäin Keuruun kaupungille

Konsulttien tavoitteena on paitsi tarjota apua akuuteissa tilanteissa, myös ohjata ja sparrata IT:n kehitystä eteenpäin.

Yhteistyö pyörii Learn by doing -mallilla eli niin, että konsultit pyrkivät jatkuvasti siirtämään omaa osaamistaan Keuruun kaupungille. Ongelmatilanteen sattuessa konsultti naksauttaa Teams-puhelun päälle ja näyttää miten se ratkaistaan. Näin kaupungin oma IT-asiantuntija osaa jatkossa hoitaa tilanteen itse.

Markun mukaan tämä tuo heille selkeää hyötyä.

“Haluamme kyetä itsekin pitämään perussysteemejä yllä ja kerryttää myös talon sisäistä osaamista eikä niin, että kaikki palvelut on pelkästään toimittajan varassa. Se, että Tietokeskus pystyy tarjoamaan tällaista on pääsyy siihen, miksi heidän kanssa on niin miellyttävä toimia. Heiltä löytyy osaamista ja he ovat valmiita jakamaan sitä.”

Tulevaisuus näyttää pilviseltä – parhaalla mahdollisella tavalla ☁️

Yhteistyön tavoitteena on modernisoida IT-ympäristöä ja viedä Keuruun kaupunkia entistä vahvemmin kohti pilveä.

“Seuraava projekti meillä on täydellinen pilvikäyttö. Siirryimme jo pari vuotta sitten hybridiin, eli meillä on oma sähköpostipalvelin, mutta laatikot on enimmäkseen pilvessä. Ensi vuonna luovumme kokonaan omasta palvelimesta niin, että kaikki siirtyy pilveen. Tähän me tarvitaan apua Tietokeskukselta”, Markku komppaa.

Pilveen siirtyminen mahdollistaa sen, että työntekijöitä ei ole sidottu fyysisesti tiettyyn työpisteeseen, vaan asioita voi hoitaa muualtakin, vaikkapa kännykän välityksellä.

Tietokeskuksen konsultit pitävät silmällä myös kustannushyötyjä, joita pilveen siirtymisestä syntyy. Keuruun kaupunki maksaa jo Microsoftin lisensseistä, joihin kuuluu useita hyödyllisiä pilvityökaluja joita olisi mahdollista hyödyntää enemmänkin. Näin voidaan tiputtaa muita työkaluja pois, ja säästyneen rahan voi hyödyntää esimerkiksi kehitystyöhön ja henkilöstökustannuksiin.

👨🏻‍💻💡

Kaipaatko lisäkäsiä tai erityisosaamista IT:si tueksi? Tutustu konsultointipalveluihimme tai kysy lisää saman tien 📞


Tietokeskus on suomalainen vuonna 1989 perustettu ICT-palveluyhtiö. Palvelemme asiakkaitamme 300 henkilön voimin yhdessä, hyvällä fiiliksellä ja rohkeasti. Uskomme, että parhaat asiat syntyvät, kun olemme vahvasti läsnä koko palvelukattauksellamme asiakkaiden arjessa, samoilla paikkakunnilla heidän kanssaan. Meidät löytääkin palvelemasta raudanlujalla asiantuntemuksella 7 eri kaupungissa Suomessa.

Keuruun kaupunki

Keuruu on Keski-Suomessa sijaitseva kaupunki, jonka palveluksessa työskentelee n. 750 henkilöä. Heidän ICT-asioistaan huolehtii tiivis neljän hengen tiimi.

Voisimmeko olla avuksi IT-asioissa?

Jätä yhteystietosi alle, niin otamme pian yhteyttä:

Mikael Eerola 040 573 8322 mikael.eerola@tietokeskus.fi