Asiakastarina

IT-palveluiden ulkoistus vapauttaa Molokin keskittymään ydinosaamiseensa

Molok haluaa keskittyä omaan liiketoimintaansa ja on siksi ulkoistanut IT-palvelunsa kokonaan Tietokeskukselle. Näin heidän ei ole tarvinnut palkata 1–2 IT-osaajaa talon sisälle ja yrityksen tietotekniset ratkaisut pysyvät silti mukana alan nopeassa kehityksessä.

Molok on tänä vuonna 30-vuotisjuhlaansa viettävä vastuullisten jätehuoltoratkaisujen suunnittelija ja tuottaja. Sen ympäristöä säästäviä Molok®-jätehuoltojärjestelmiä viedään yli 40 maahan miljoonille ihmisille ympäri maailmaa. Tietokeskuksen asiakkaana se on ollut vuodesta 2017 lähtien.

Molokin talousjohtaja Teuvo Halonen istuu samalla myös IT-johtajan pallilla.

”Yrityksemme hallinnossa on kohtalaisen pieni organisaatio, joten on pidetty luontevana, että IT-johtajan tehtävät kuuluvat talousosastolle. Hallintoa koskevat asiat liippaavat usein läheltä tietotekniikkaa, kuten tietosuojaan liittyvät GDPR-säädökset”, Halonen kertoo.

Hänen lisäkseen yrityksessä on yksi IT-puolta tunteva henkilö, joka vastaa ERP-järjestelmästä. Kehityshankkeita vetää ulkopuolinen osa-aikainen tietohallintopäällikkö. Muuten kaikki arjen IT-palvelut on ulkoistettu Tietokeskukselle.

”Ilman ulkoistusta olisimme joutuneet palkkaamaan 1–2 henkilöä lisää meille hoitamaan näitä IT-puolen asioita”, Halonen arvioi.

IT:n ulkoistaminen on pienen hallinnon omaavalle organisaatiolle iso helpotus

”Tarvitsimme kumppania, koska meillä ei ole omaa IT-osaamista ja organisaatiota sille. Me olemme hyviä tekemään syväkeräyssäiliöitä ja haluamme keskittyä siihen. Halusimme ulkoistaa tämän osa-alueen IT-alan ammattilaisille, jotka osaavat asiat paremmin kuin me.”

Tietokeskus toimittaa Molokille kaikki tietotekniset laitteet, M365-tuotteet ja F-Securen tietoturvapalvelut. Samaan pakettiin kuuluu myös help desk- ja lähitukipalvelut sekä konesalipalvelut.

”Tietokeskuksen help desk on todella hyvä palvelu. Tietotekniikkaan liittyviä tarpeita ja ongelmia tulee meillä laidasta laitaan, ja jos emme osaa itse niitä ratkaista, heiltä saa aina asiantuntevan avun nopeasti. Help deskiin voi soittaa tai meilata, ja vastaus tulee nopeasti yleensä puhelimitse.

-Teuvo Halonen, IT-johtaja, Molok

”IT-pulmat liittyvät meillä yleensä laitteisiin tai vaikka lisenssien uudistamiseen. Kun meille tulee uusi henkilö töihin, tilaamme hänelle laitteen valmiiksi asennettuna Tietokeskuksen kautta. Kaikki nämä erikoistarpeet heidän kanssaan hoituvat tutun kontaktihenkilön kanssa. Myös servereistämme suurin osa on Tietokeskuksen konesaleissa.”

Ulkoistus tuo Molokille taloudellisuutta, ennustettavuutta ja turvallisuutta

”Palveluiden merkittävin etu on se, että luotettava kumppani antaa meille mahdollisuuden keskittyä ydinosaamiseemme. Niin taloudellisesti kuin resurssienkin kannalta on mielekästä ulkoistaa sellainen osa-alue, josta meillä itsellämme ei ole vankkaa osaamista. Näin yksi yrityksen arjen huolenaiheista on ulkoistettu alan ammattilaisille.”

Pitkä yhteistyö ja laaja ratkaisu yhdeltä kumppanilta merkitsee Molokille paitsi helppoutta, myös helpotusta ennustettavuuteen ja budjetointiin.

”Tänä päivänä erityisesti tietoturva on äärimmäisen tärkeä, kaikkia yrityksiä koskettava asia. Kun kännyköistä lähtien kaikki laitteet pitää suojata, niin me saamme tällaiset asiat aina hoidettua Tietokeskuksen kautta – joskus heidän toteuttamanaan, joskus heidän suosittelemiensa asiantuntijoiden ratkaisuja hyödyntäen.”

IT-infra pysyy nyt vaivatta ajan tasalla

Halonen on todella tyytyväinen sujuvaan palveluun. Yritykselle on helpotus, kun nopeasti kehittyvä IT-ala on luottokumppanin hallussa. Tietokeskus pitää huolen siitä, että Molokilla on käytössään ajanmukaiset laitteet, järjestelmät ja IT-ratkaisut.

”IT-sektori muuttuu jatkuvasti ja uusia vaatimuksia tulee tämän tästä. Kaikki tällaiset asiat on aina helppo selvittää Tietokeskuksen kanssa. Olemme pitäneet yhteisen Teams-palaverin Tietokeskuksen kanssa kolmen kuukauden välein. Käymme yhdessä läpi tilanteen: miten IT toimii, mitä on kesken ja mitä pitäisi vielä kehittää”, Halonen tiivistää.

“Tietokeskus pitää meidät ajan tasalla siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja yhdessä mietimme parhaat ratkaisut kulloiseenkin tilanteeseen. Otimme muun muassa heidän konsultointinsa ansiosta MFA-tunnistautumiset käyttöön, joka on tietoturvan kannalta tärkeää.”

Molok Oy

Molok Oy on suomalainen jätehuollon edelläkävijä, joka suunnittelee ja rakentaa vastuullisia Molok®-jätehuoltoratkaisuja miljoonille ihmisille ympäri maailman. Niiden avulla jokainen voi huolehtia ympäristöstään turvallisesti ja kustannustehokkaasti. Molok Oy:n toiminta on sertifioitu laadun (ISO 9001), ympäristön (ISO 14001) ja työturvallisuuden (OHSAS 18001) alueilla. Molokilla uskotaan, että tulevaisuus ansaitsee parempia tekoja. Siksi Molok® on ratkaiseva tekijä.