Kun koronakriisi iski, muuttui myös suomalaisten työympäristö. Monessa organisaatiossa oli otettava uudet etätyörutiinit käyttöön salamannopeasti. Nopea muutostilanne sai meidät miettimään, miten voisimme osaltamme auttaa organisaatioita mahdollistamaan sujuvan ja turvallisen etätyön, jota IT-ympäristö tukee.

Siis tuumasta toimeen. Rakensimme suosituimmista konsultointipalveluistamme tiivistetyt paketit poikkeustilanteen tarpeisiin. Nämä palvelut voidaan toteuttaa varsin kustannustehokkaasti ja nopealla aikataululla.

Konsultointikokonaisuudet ovat auttaneet asiakkaitamme työn modernisoinnissa ennen poikkeustilaa monin tavoin. Nyt ne ovat saatavilla myös Nopean muutoksen IT-palvelupaketteina.

Kiitetyt palvelut myös kevyempinä toteutuksina

Miten Nopean muutoksen palvelupaketit sitten eroavat normaaleista IT-konsultointikokonaisuuksistamme?

Normaalitilanteessa konsultaatioprojekteissa perehdytään ja paneudutaan IT-ympäristön haasteisiin hyvinkin laajasti. Juuri nyt monet organisaatiot tarvitsevat IT-infraansa muutoksia nopeasti, joten näissä paketeissa kokonaisuuksien kesto on lyhennetty liki puoleen. Sisällössä keskitytään täsmällisesti juuri nyt päällä olevan, nopean muutoksen aiheuttamiin tarpeisiin.

Tiedämme myös hyvin, että yritysten on tarkkailtava kulujaan kriisin aikana entistä tarkemmin. Siksi uudet poikkeustilapalvelut on hinnoiteltu erittäin napakasti. Esimerkiksi 3000 euron investointi 30 etätyökäyttäjän sujuvaan työskentelyyn todennäköisesti säästää roimasti verrattuna kustannuksiin, joita takkuileva työ tai tietoturvariskit saattavat aiheuttaa. 

Tilanne, työkalut, teknologia ja osaaminen – kaikki kuntoon ✅

Hyvä esimerkki siitä, miten tuttu ja pidetty palvelu on versioitu täsmäavuksi poikkeustilanteeseen, on IT-infran tilannekatsaus. Auditointiaika ja palveluun kuuluva raportti ovat tiiviimpiä kuin normaalitoteutuksessa. Sekä tilannekatsauksessa että modernisointityöpajassa keskitytään ajasta, paikasta ja laitteesta riippumattoman työn mahdollistamiseen ja kehittämiseen. 

Microsoft Teams -koulutuksesta asiakkaalle jää käteen ennen kaikkea kyky jakaa tiedostoja ja resursseja, sekä ylipäänsä työskennellä tehokkaasti Teamsin avulla. Alkuperäinen neljän työpajan Teams-koulutus on ollut kovasti kiitelty – tässä toteutuksessa käymme sen tärkeimmät osat läpi kahdessa puolen päivän mittaisessa valmennuksessa, joissa opastusta saavat sekä pää- että loppukäyttäjät. 

Hallittu etätyö organisaatiossa -kokonaisuuden kautta varmistetaan läpi linjan, että asiakkaan yrityksessä pystytään tekemään ajasta, paikasta ja laitteista riippumatonta työtä. Siinä käydään läpi tekniset asiat, mutta lisäksi koulutetaan sekä pääkäyttäjät että loppukäyttäjät.  

Paketoimme uusiksi myös Exchange ➡️ M365 -migraatiopalvelut ja servereiden päivityksen. Näillä saadaan puhtaasti tekninen puoli modernille ja turvalliselle tasolle nopeasti. 

Tavoite: osaamisesta pääomaa

Konsultointipalveluiden ydin, hyvä yhteistyö, on myös nopean muutoksen palveluissa vahvasti läsnä. Konsulttimme ovat tehneet erinomaista työtä varmistaakseen, että valmennusmateriaalit ja tekniikat tukevat etänä toteutettavia projekteja. 

Jokainen kokonaisuus starttaa aloitustyöpajalla, jossa raamitetaan projekti ja katsotaan, että keskitymme varmasti olennaisimpiin asioihin. Yritykset ovat hyvin erityyppisissä vaiheissa etätyö- ja -palaverivalmiuksiensa kanssa, joten tarvittaessa hoidamme kaiken niin, että asiakkaan päästä tarvitaan aluksi vain tietokone, selain ja nettiyhteys. 

Teams- ja Hallittu etätyö -kokonaisuuksissa varmistamme, että osaaminen hajautuu oikein läpi organisaation. Teknisemmissä konsultointipalveluissa hoidamme asiat yhdessä asiakkaan IT-vastaavan kanssa. Kun konsultin perävalot vilahtavat horisonttiin, on osaamisen jäätävä pääomaksi asiakkaan organisaatioon. Siksi tekemällä oppimisen metodit ovat meille tosi tärkeitä. 

Etätyön mahdollistaminen on sijoitus tulevaisuuteen

Yritykset ottivat poikkeustilanteen myötä nopeasti melkoisen digiloikan. Eurostatin mukaan vuonna 2018 reilut 13% suomalaisista töissäkäyvistä työskenteli kotoa käsin, nyt meitä on etätöissä arviolta yli miljoona. 

Joissain organisaatioissa on aiemmin saatettu epäillä etätyön tehokkuutta tai vaikkapa vaadittu työajan käytön tarkkaa raportointia. Tämä kevät toivottavasti näyttänyt kaikissa yrityksissä sen, että etätyö on parhaimmillaan yhtä tehokasta ja sujuvaa kuin konttorilla tehty työ. Se toki edellyttää, että IT-ympäristö ylipäätään mahdollistaa sujuvan etätyön – ja että työntekijät osaavat käyttää sen antamia työkaluja ja mahdollisuuksia. 

Muutoksen myötä sekä työntekijät että esihenkilöt ovat varmasti oppineet paljon ajasta ja paikasta riippumattomasta työstä, ja toivottavasti yritysten etätyön johtamisen kulttuurikin on kehittynyt. Etätyöllä on vaikutusta yritysten ympäristökuormaan ja talouteen: näinäkin kuukausina ihmiset ovat tehneet työtä kansainvälisestikin yhdessä, mutta ilman kalliita ja ilmastoa kuormittavia lentoja. Todennäköisesti tietotyön tulevaisuus on siis pysyvästi muuttumassa. 

Modernin työn perustan kuntoon laittaminen on investointi, joka maksaa itsensä takaisin. Nopean muutoksen paketit on suunniteltu ja räätälöity poikkeustilanteeseen, jossa jokaisen työpanosta tarvitaan bisneksen jatkuvuuden mahdollistamiseksi. Siksi hommat hoidetaan kuntoon nopeasti, normaaliakin fiksummalla ajankäytöllä ja erittäin kustannustehokkaasti. 

Löydät paketit hintoineen ja sisältöineen täältä. Tutustu ja ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Kiinnostuitko palveluistamme?

Jätä yhteystietosi alle, niin jutellaan lisää:

Mikael Eerola 040 573 8322 mikael.eerola@tietokeskus.fi