Tero Tolonen vieraili toukokuussa Tietokeskuksella kertomassa ääniteknologian uusista tuulista. Tero avaa tämän kolmiosaisen blogisarjan toisessa osassa äänen käytön mahdollisuuksia sekä alan teknistä kehitystä.

Spotify, podcastit ja äänikirjat ovat lisänneet audion kulutusta valtavasti viime vuosina. Johdottomat, liikkumista varten suunnitellut headsetit ovat levinneet lenkkipoluilta konttoreihin sitä mukaa, kun tekniset ominaisuudet ja kulutettavat sisällöt ovat monipuolistuneet. Audion uudet mahdollisuudet voivatkin tehdä nykyajan tietotyöläisten elämästä monin verroin entistä parempaa.

Ääniohjaus ja puheen analysointi hyödyntävät tekoälyä

Kuluttajat ovat jo ottaneet omakseen puheella ohjattavat älylaitteet. Etenkin englanninkielisissä maissa puheentunnistusteknologia on pitkälle kehittynyttä ja asioiden hoito älykaiuttimen avulla jo arkipäivää. Tähän asti virtuaaliassistentteja on käytetty lähinnä vapaa-ajalla, mutta nyt ne tekevät tietään toimistoihin.

Isot brändit, kuten Apple, Amazon ja Google ovat kehittäneet virtuaaliassistentteja, ”tekoälyapulaisia”, joille voi sanella päivän tehtävälistan tai varata palaveriajan. Tyypillisesti kotona ja töissä käytetään eri assistentteja, mutta Jabra pyrkii yhdistämään ääniohjatut assistentit saumattomasti yhteen.

Pian älylaitteet ymmärtävät varsinaisen äänikomennon lisäksi myös sävyn, jolla se lausutaan. Laite tunnistaa puhujan mielentilan, mikä auttaa keskustelijoita ymmärtämään toisiaan paremmin. Tulevaisuudessa tekoälypohjainen puheen analysointi kehittyy niin pitkälle, että tekniikalla voidaan mahdollisesti tunnistaa jopa lääketieteellisiä diagnooseja äänestä.

Ääniteknologia tukee tiimityötä ja tuottavuutta

Asiantuntijatyötä tehdään nykyään usein tiimeissä, joustavasti sijainnista riippumatta, ja tärkeitä palavereja käydään yhä enemmän etänä. Modernin ääniteknologian kuuluu mahdollistaa sujuva etätyö, ei tehdä siitä vaikeampaa. Jos ääni pätkii, kuluu palaveriin osallistujien energia korvien höristelyyn asiaan keskittymisen sijaan. Hyvän äänentoiston ja yhteyden merkityksen huomaa myös, jos liikkeellä ollessaan ottaa matkapuhelimella osaa kokouspuheluun.

Kehittynyt ääniteknologia tukee myös työntekijöiden terveyttä. Esimerkiksi puhelinkeskuksessa voidaan suojata asiakaspalvelijoiden kuuloa sulkemalla pois haitallisen korkeat äänipiikit. Kuulokkeiden teknologia mahdollistaa sen, että laite huomauttaa, jos käyttäjä on rasittanut korviaan liian pitkään tai kovalla volyymilla.

Avokonttorissa unohtuu joskus se, että toiset häiriintyvät kovista äänistä: taustahälyn minimointi esimerkiksi vastamelukuulokkeiden avulla on työrauhan ja tuottavuuden vuoksi tärkeää. Siksi myös puhelintekniikkaa kehitetään niin, ettäpuhelusta suljetaan pois kaikki muut paitsi puhujien äänet. Näin ääniteknologia tukee keskittymistä ja vähentää kognitiivista kuormitusta.

Softaan investoimalla parempi käyttäjäkokemus

Audiotekniikassa keskitytään tällä hetkellä vahvasti myös käyttäjäkokemuksen hiomiseen. Ääniteknologia menee vauhdilla eteenpäin, ja tiedon ja kehitysrajapintojen avoimuus on tärkeää tämän kehityksen kannalta. Siksi meillä on avoin digitaalinen alusta, Jabra and BlueParrott Developer Zone, jonka kautta kehittäjät, softapartnerit ja asiakkaat voivat innovoida ja integroida audion saumattomaksi osaksi käyttäjäkokemusta. Kilpailluilla markkinoilla audiolaitteen käyttökokemuksen integraatioineen on oltava erinomainen, jotta tuote menestyy.

Esimerkiksi eräs eurooppalainen pankki päätti kehittää oman kommunikaatio- ja kollaboraatiojärjestelmän avoimien teknologioiden osalta:  audiolaitteet integroitiin osaksi intuitiivista ja helppokäyttöistä käyttäjäkokemusta. Toinen esimerkki on tanskalaisessa sairaalassa testattu ratkaisu, jossa käytetään Jabran konferenssikaiutinta yhdessä reaaliaikaisen kääntäjäpalvelun kanssa, jolloin asiakas ja hoitohenkilökunta voivat keskustella automaattisen tulkkauksen avustuksella.

GN Groupin, johon Jabrakin kuuluu, perustajan C. F. Tietgenin mukaan maailman kehitys on riippuvainen kommunikaatiosta. Lausahdus vuodelta 1869 ei voisi olla todempi nykyajan digitalisoituneessa yhteiskunnassa.

 

Tero Tolonen johtaa audiotekniikkayritys Jabran tuotehallintaa.

Blogisarjan kolmannessa osassa kerrotaan audion ja videon yhdistymisestä.

LinkedIn: Tero Tolonen