Tiedätkö paljonko työntekijöiden ostamat IT-tarvikkeet oikeasti kustantavat yrityksellesi? 💸

Todennäköisesti et.

Todellista hintaa on vaikea hahmottaa, koska tarvikkeiden hintojen lisäksi mukaan täytyy laskea myös tuotevertailuun, ostamiseen ja kululaskujen kanssa säätämiseen kulunut aika. Puhumattakaan siitä, mitä muuta työntekijä voisi tuolla ajalla saavuttaa.

Väsäsimme laskurin, jolla voit arvioida paljonko IT-tarvikehankinnat todellisuudessa kustantanvat yritykselle, ja mitä ne voisivat maksaa, jos ostoprosessia hieman hienosäädettäisiin.

Laske todelliset kustannukset 👇

Syötä laskuriin tietosi, niin näet paljonko rahaa vuosittaisiin IT-tarvikehankintoihin todellisuudessa kuluu, kun työaika ja palkkakulut otetaan huomioon. Samalla näet, paljonko voisitte niissä säästää keskittämällä yhteen, ominaisuuksiltaan alusta asti yrityskäyttöön suunniteltuun hankintakanavaan.

Mihin laskuri perustuu? 🧐

Ostoksen hinta + hankintaan kulunut työaika = tarvikehankinnan todellinen kustannus 

Laskuri arvioi laitteen hinnan lisäksi työaikaa ja palkkakustannuksia, jotka tyypillisesti kuluvat organisaatiossa tarvikehankintojen tekoon. Pääset vertaamaan perinteisen ostotavan kustannuksia siihen, mitä se parhaimmillaan voisi olla.

Laskennan perusteena ovat mm.

  • Tarvikehankintojen keskihinta organisaatiossa
  • Toimihenkilöiden tuntipalkka
    • Keskimääräinen kuukausipalkka jaettuna efektiivisille työtunneille 146 h / kk, kun työajasta lasketaan vuosilomat pois
  • Kertoimena toimihenkilöiden, eli kululaskua vastaan tarvikkeita hankkivien työntekijöiden määrä

Laske tästä:

Perinteinen tapa ostaa IT-tarvikkeita

Kun työntekijä huomaa tarvitsevansa uudet kuulokkeet hän:

Etsii netissä erilaisia vaihtoehtoja ja vertailee hintoja 2 tuntia
Hakee uuden tarvikkeen kaupasta 2 tuntia
Yrittää yhdistää langattomat kuulokkeet koneeseensa, mutta jostain syystä se ei onnistu. 1 tunti
Työntekijä pyytää työkaveria avuksi, mutta kumpikaan ei keksi ratkaisua 2 tuntia
IT-tuki hyppää auttamaan ja kuulokkeet saadaan lopulta yhdistettyä 0,25 tuntia
Työntekijä tekee kululaskun 0,25 tuntia

Ja lisäksi

  • Esihenkilö tarkistaa tehdyn kululaskun ja hyväksyy sen
  • Taloushallinto käsittelee laskun.
  • Palkkahallinto maksaa rahat takaisin työntekijälle.

=  vähintään 8 tuntia työaikaa.

Yksittäisten kululaskujen kanssa IT-hankintojen kokonaistilannetta ei pystytä millään raportoimaan. Hämärän peittoon jää kokonaiskuva siitä, mitä on ostettu, mistä on ostettu, ja paljonko siihen on kulunut aikaa.

👉🏻 Fiksumpi tapa ostaa IT-tarvikkeita

Jos ostaminen vietäisiin yhteen hankintakanavaan, aikaa kuluisi huomattavasti vähemmän. Kun työntekijä huomaa tarvitsevansa uudet kuulokkeet hän:

Klikkaa tarkastelemaan sopimusvalikoimaa  ja valitsee itselleen sopivimmat. Tarvikkeet ovat yrityksen valitsemia ja varmistettu yhteensopiviksi vakiolaitteiden kanssa. 15 min
Syöttää omat osoitetietonsa ja tilaa kuulokkeet kotiin 5 min
Esihenkilö hyväksyy ostoksen verkkokaupassa 5 min
Työntekijä yhdistää kuulokkeet koneeseensa. Tämä sujuu minuuteissa, koska kuulokkeet on varmistettu yhteensopiviksi jo etukäteen. 15 min

Ja lisäksi

  • Tietokeskus lähettää laskun yritykselle. Lasku sujahtaa suoraan oikealle kustannuspaikalle.
  • Organisaatio hyväksyy laskun ja taloushallinto käsittelee maksun.

=  enintään 1 tunti työaikaa.

Kun hankinnat keskitetään yhteen paikkaan, saadaan suorat luvut tarvikeostojen määristä ja hinnoista. Näitä voidaan raportoida esim. kustannuspaikoittain tai ostajittain.

Sujuvoita ruljanssia ja säästä Tietokeskuksen verkkokaupalla

Kuten näkyy, halvin tuote ei aina ole yhtä kuin halvin hankintahinta. Verkkokauppamme ominaisuudet on rakennettu avaamaan näitä IT-hankintojen pullonkauloja.

Kaupasta löytyy mm. seuraavat ominaisuudet:

  • Tilaushistorian raportointi: Tarkista mitä olette ostaneet ja hyödynnä dataa tulevan vuoden budjetoinnissa.
  • Käyttöoikeuksien hallinta: Jaa verkkokaupan tunnarit työntekijöille ja esihenkilöille, luo hyväksyntäketjut ja määritä mitä he voivat kaupasta ostaa. Tee käyttäjähallinta keskitetystä yrityksesti Azure AD:sta.
  • Sopimusvalikoima ja -hinnat: Jos ostat toistuvasti samoja tuotteita, voit kysäistä sopimustuotteistamme.

Varaa Katin kalenterista 20 minuutin demo, niin näytämme miten verkkokaupan ominaisuudet voisivat jeesata teitä:


Haluaisitko kuulla lisää?

Kerromme mielellämme verkkokauppamme ominaisuuksista:

Kati Manninen Johtaja, verkkokauppa kati.manninen@tietokeskus.fi