Meillä Tietokeskuksessa myynti- ja myynnin tukiorganisaatio ovat olemassa, jotta myyjä voisi keskittyä myyntiin. Omalla tyylillään, ilman myyntijohtajia. Meillä myyntiä vetävät myynnin valmentajat, joiden tehtävä on auttaa tiiminsä yltämään ennätystulokseen sparrauksen, myynnin ja markkinoinnin yhteispelillä. Titteleitä ei tarvita, sillä #myynti riittää.

Myynti myy siten kuin parhaaksi näkee

Uskon, että myyjäksi ei opita, vaan synnytään. Rohkeus, avoin tilanteisiin meneminen ja nopeat hoksottimet ovat ominaisuuksia, jotka toiset meistä saavat syntymälahjana. Aktiivinen tilanteisiin meneminen ja mahdollisuuksien haistaminen vahvistuu koko uran ajan. Silti oikeanlainen uskallus ja uteliaisuus ovat luontaisia piirteitä, jotka yhdistävät niitä huippumyyjiä, joiden kanssa olen saanut työskennellä.

Hyviä myyjiä ei ole helppo löytää. Kun löydän sellaisen, on tärkeää, että myyjä pysyy motivoituneena ja nälkäisenä. Meillä on minimoitu myyjien ajankäyttö raportointiin tai sekalaiseen sälään, joka nielee helposti liikaa tunteja ja heikentää motivaatiota. Silpputöiden sijaan valmennamme hyvistä myyjistä parhaita ja annamme tilaa omaehtoisille työtavoille.

Uskon vahvasti, että parasta jälkeä syntyy, kun myyjälle antaa oikeat välineet ja mahdollisuuden keskittyä hänen luonteelleen parhaiten sopivaan tapaan tehdä myyntiä ja toimia asiakasrajapinnassa. Uskon, että jokainen myy parhaiten, kun saa tehdä sen vapaasti omalla tyylillään.

Myynnin johto ja prosessit purettiin

Kaikki myyntiä pitkään tehneet tietävät, että myyntiä ei voi oikeasti johtaa. Siksi purin hierarkioita ja panostin myyjien työtä parhaiten tukevan uuden organisaatiorakenteen luomiseen. Meillä ei johdeta myyntiä, vaan sitä valmennetaan. Myynnin valmentajilla on erikokoisia myyntitiimejä valmennettavinaan Tietokeskuksen toimipisteissä ympäri Suomea. Muutos on vielä tuore ja toimintatavat kehittyvät, mutta sparraukseen perustuva toiminta tuottaa jo nyt aivan upeita tuloksia.

Myyntitiimien ympärille on rakennettu tukiorganisaatio, jonka tarkoitus on tehdä myyjiemme arjesta mahdollisimman helppo. Tietokeskuksen brändi, markkinointi ja sisällöt on uudistettu tukemaan myyntiä siten, että toimintamme on entistä avoimempaa. Myyjiemme työtä sujuvoittaa se, että palvelut on kuvattu aiempaa selkeämmin asiakkaille, ja markkinointi ja myynti tukevat nyt entistä paremmin toisiaan. Asetin markkinoinnin tärkeimmäksi mittariksi sen, kuinka paljon laadukkaita liidejä markkinointi tuo myynnille.

Uusien myyntitiimien työn tehostamiseksi olemme panostaneet valtavasti myös tuotekehitykseen ja jatkuvaan koulutukseen. Olemme rakentaneet tuotekehitystiimin, jonka missio on varmistaa, että myynnillä on käytössään parhaat mahdolliset työkalut, ja että myynti ymmärtää parhaiten niiden tuomat hyödyt asiakkaille.

Huikeita tuloksia joustavalla yhteispelillä

Olemme tunnistaneet, että meillä on myynnissä oltava myös yhteisesti sovittuja käytäntöjä, jotta myynnin omaehtoisuus toimii aidosti. Rakensimme yhdessä myynnin kanssa Pelikirjan siitä, kuinka homma toimii. Pelikirja avaa käytännönläheisesti sitä, miten myynti, myynnin valmentajat ja markkinointi toimivat yhteen – niin inbound kuin outbound.

Tietokeskuksessa jokainen tekee työtään omalla tyylillään ja lopputulos ratkaisee. Kaikille eri rooleille niin myynnissä kuin markkinoinnissa on selkeät onnistumisen mittarit, joilla varmistamme työn tuloksellisuuden. Tietokeskus on nyt vahvan kasvun tiellä, eikä se olisi mahdollista ilman motivoituneiden myyntitiimiemme takomaa kovaa tulosta.

Tietokeskuksessa ei myyntiä johdeta, eikä myynnin prosesseihin takerruta. Jokainen tekee tulosta omalla tyylillään.

Janne Lipiäinen, Toimitusjohtaja
040 510 9117
janne.lipiainen@tietokeskus.fi


Tuntuuko Tietokeskus paikalta, jossa haluaisit olla myymässä? Meillä on ratkaisumyyjän paikka avoinna Pirkanmaalla. Katso koko ilmoitus ja laita hakemus perään:

AVOIMET TYÖPAIKKAMME

Ratkaisumyyjä Pirkanmaalle (Tampere)

Ratkaisumyyjä Uudellemalle (Helsinki)