Kymmenen vuoden myyntikokemukseni aikana olen oppinut, että onnistuminen myyjän työssä vaatii intohimoa myyntityöhön, ihmistuntemusta, sopivaa sinnikkyyttä ja halua oikeasti auttaa asiakkaita.

Työkaluna intohimo

Myyjän työssä oppii nopeasti, että ensikosketus vaikuttaa siihen, millaiseksi asiakassuhde rakentuu. Tämä on yleensä tapaaminen. Jos myyjään ei luota, ei luoteta myyjän takana olevaan yritykseenkään. Tähän tarvitsen sekä ihmistuntemusta, että kykyä olla oma itseni.

Ennen myyntityöhön siirtymistä työskentelin järjestelmäasiantuntijana. Ostin roolissani myös tietotekniikkaratkaisuja. Pimeä puoli kuitenkin houkutteli minua. Tässä sitä nyt ollaan, kymmenen vuotta myyntityötä takana. Ratkaisumyyjänä tärkein tehtäväni on ymmärtää asiakkaan tarve. Tämän jälkeen suunnittelen (yhdessä työkavereiden kanssa) asiakkaalle siihen parhaiten sopivan ratkaisun ja tarjoan sen. Asiakkaan oikea tarve on tärkeää aina pitää kirkkaana mielessä.

Työssäni pidän eniten monipuolisuudesta ja vaihtelusta – ikinä ei tiedä mitä seuraavana päivänä tapahtuu. Työhön kuuluu paljon puheluita, jammerointia, sähköposteja ja skypejä. Yhteydenpitoa asiakkaisiin ja toimittajiin, asioiden yhdistelyä, suunnittelua sekä asiakaskäyntejä. Myyjän työ ei ole onneksi kellokorttityötä.

Kestävät asiakassuhteet rakennetaan tiimityöllä

Kylmäsoittelu alkaa olla vanhentunutta kansanperinnettä, mutta toki tätäkin työssä tulee tehtyä. Puhelin on kiistatta yksi ratkaisumyyjän tärkeimmistä työkaluista. Meillä on yritetty panostaa vahvasti siihen, että asiakkaisiin saadaan yhteys muitakin reittejä: markkinointi tuottaa liidejä muun muassa tapahtumien, sosiaalisen median ja nettisivujen kautta. Yritän näin kohdata asiakkaan jo digissä tai tapahtumassa, jotta ensitapaaminen kasvotusten olisi helpompi.

Vaikka minä myyjänä olen tietyllä tavalla yksinäinen susi, töitä tehdään koko ajan tiiminä. Hedelmällisen ja oikeaa lisäarvoa tuottavan, pitkäkestoisen asiakassuhteen rakentuminen edellyttää koko talon laajemman osaamisen hyödyntämistä. Olen osa Tietokeskuksen valtakunnallista organisaatiota, joten käytössäni on koko talon osaaminen. Asiakkaiden luottamuksen voitamme ja säilytämme yhdessä.

Valtakunnallisen organisaation toimintamalli on vaativa. Osaamista on talossa kun pienessä kaupungissa, mutta face-to-face -palavereja vähän. Toimin itse Pirkanmaalla. Paikallisten työkavereiden lisäksi teen eniten töitä turkulaisten ja helsinkiläisten kollegojen kanssa. Tämä pakottaa työskentelemään tehokkaasti uusilla automaattisten tietojenkäsittelyjen välineillä.

Työntekijöiden monipuolisuus palvelee asiakkaita

Ratkaisumyyjän työssä tarvitaan joustavuutta ja halua tehdä työtä ihmisten kanssa. Saan ajatusten kopittelusta ja sparrailusta kollegoiden kanssa lisää energiaa asiakaskäynneille. Tärkeää minulle on myös se, että arjen työssä pääsee kehittymään jatkuvasti. Olen kokenut positiiviseksi sen, että meillä on panostettu myynnin valmentamiseen. Käymme esimerkiksi viikoittain ideoita sekä toimivia ja joskus ei-niin-toimivia tekniikoita läpi Skype-sessiossa. Yksi myyjän työn parhaista puolista Tietokeskuksella on se, että saan olla oma itseni ja myydä omalla tyylilläni.

Lue lisää myyntityöstä Tietokeskuksessa.

Petri Muhonen, ratkaisumyyjä
050 301 6049
petri.muhonen@tietokeskus.fi


Tuntuuko Tietokeskus paikalta, jossa haluaisit olla myymässä? Meillä on ratkaisumyyjän paikka avoinna Pirkanmaalla. Katso koko ilmoitus ja laita hakemus perään:

AVOIMET TYÖPAIKKAMME

Ratkaisumyyjä Pirkanmaalle (Tampere)

Ratkaisumyyjä Uudellemalle (Helsinki)