Teen Tietokeskuksella myyntiä sekä uusasiakashankintaa. Aiemmin työskentelin alan toimijoilla myynnissä sekä avainasiakaspäällikkönä, ja nyt olen ollut Tietokeskuksella nelisen vuotta. Taustani on hyvin tekninen: olen hoitanut järjestelmiä ja käyttäjätukea järjestelmäasiantuntijan roolissa noin 5 vuotta, jonka jälkeen siirryin ensimmäisiin myyntitehtäviini 10 vuotta sitten.

Tietokeskukseen tulin ensimmäistä kertaa vuonna 2011 ja seuraavan kerran vuonna 2015. Onneksi tulin uudestaan, sillä Tietokeskus oli juuri muuttumassa mielenkiintoiseksi työpaikaksi, jossa minua kiinnosti erityisesti vapaus tehdä myyntiä omalla tavallani.

Tehtäväni Tietokeskuksella on sovittaa palvelutarjontamme asiakkaan tarpeisiin sopivaksi ja kuunnella huolellisesti asiakasta, jotta osaamme tarjota oikeat ratkaisut. Myynnissä täytyy myös olla kykyä ja rohkeutta ehdottaa asiakkaalle, jos jonkin asian voisi hoitaa eri tavalla paremmin. IT-ala kehittyy koko ajan huimaa vauhtia. Myös myyjien kenttä sekä tapa tehdä asioita tulee muuttumaan, mutta yksi asia tulee säilymään: asiakkailla käyminen ja asiakaskontaktit.

Myyjä tarvitsee rohkeutta ja pelisilmää

Tarvitsen työssäni perustietämystä tietotekniikasta ja siitä, miten Tietokeskuksella toteutetaan palveluita sekä myynnillistä rohkeutta kysyä ja haastaa asiakkaita. Tärkeimpiä taitoja ovat keskustelu- ja ihmissuhdetaidot sekä pelisilmä. Jotta myynti onnistuu, tarvitaan kaikkia edellä mainittuja asioita. Luottamus myyjän ja asiakkaan välillä on avain onnistuneeseen yhteistyöhön.

Työni on jatkuvaa oppimista. Hyvä keino siihen on kollegoiden kanssa keskusteleminen ja heidän näkemystensä kuuntelu. Työssäni pääsee tekemään töitä koko organisaation kanssa, sillä myyjänä minun tulee tietää, miten koneisto toimii, mitä asiantuntijamme tekevät sekä mitkä osa-alueet ovat meillä erityisen vahvoja.

Työssäni ehdottomasti parasta on ihmisten kanssa toimiminen. Pääsen tapaamaan ja tutustumaan erilaisiin ihmisiin ja tekemään heidän kanssaan töitä. Useat asiakassuhteet ovat muodostuneet pitkäkestoisiksi. Jotkut asiakassuhteet voivat kestää jopa yli kymmeniä vuosia.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita Tietokeskuksen tiimissä

Tietokeskus on todella vauhdikas yritys ja muutumme aina vain paremmaksi. Täällä työkaverit tekevät töissä olemisesta hauskaa: jokainen nauttii siitä mitä tekee, ja tekemisen tahti on vikkelää. Emme ole jähmettyneet paikoilleen, vaan menemme koko ajan eteenpäin niin yrityksenä kuin työtekijöinäkin.

Pidän siitä, että pystyn itse määrittelemään työpäiväni. Voin valita mitä teen ja missä järjestyksessä. Työpäiväni koostuvat uusasiakaskäynneistä ja tarjousten läpikäynneistä asiakkaiden kanssa. Päiviini kuuluu tietysti yrityksen sisäisiä palavereita ja paljon selvitystyötä. Olen myös paljon puhelimessa, se on minun tärkein työkaluni. Mielestäni myynti ei lopu siihen, kun asiakkaan nimi on paperissa. Myyjä on osittain mukana katsomassa, miten projektit etenevät ja ovatko ne asiakaslupauksen mukaisia.

Jos työssä saman toistaminen ja kehityksen pysähtyminen kuulostaa painajaiselta, kannattaa hakea Tietokeskukselle töihin – täällä nimittäin pääsee kehittymään eikä yksikään työpäivä ole samanlainen. Meillä työkavereiden kanssa on hauskaa – välillä myös vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Lähivuosina Tietokeskus tulee tarjoamaan IT-palveluita yhä useammille yrityksille. Kasvumme on vahvaa, ja tulevaisuudessa yrityksestä voi tulla ihan mitä tahansa.

TIETOKESKUS – TOP 3

  1. Hauskuus
  2. Eteenpäin meneminen
  3. Yhdessä tekeminen

 

Petri Muhonen, Myyjä
petri.muhonen@tietokeskus.fi

Kiinnostaako ura Tietokeskuksella? Katso avoimet työpaikkamme:
https://ura.tietokeskus.fi/