Rakennusalalla on jo pitkään puhuttu pitkien hankintaketjujen, eli alihankinnan alihankinnan tuottamasta ongelmasta, jossa asiakkaan kokonaiskuva töiden edistymisestä häviää. Kuka tekee, mitä tekee, milloin tekee? Ja ennen kaikkea, onko laatu sovitulla tasolla? IT-palveluiden ketjuttaminen ja alihankkiminen tuntuu valitettavasti ottaneen harppauksia samaan suuntaan.

Kuten rakennusalalla, IT-alallakin palveluita tuotetaan usein ketjuttamalla työtä kumppaneille. Useat palvelutoimittajat sanovat keskittyvänsä ydinliiketoimintaansa ja ostavansa muut palvelut alihankkijalta tai nykytermein kumppanilta. 

Miten palveluiden ketjutus näkyy?

Perustietotekniikkaan sisältyy nimensä mukaisesti kaikki perusasiat, joita nykyaikaiseen työskentelyyn vaaditaan. Voisi siis hyvin kuvitella, että työasemien logistiikka tai paikallinen tukihenkilö olisi perustietotekniikkatoimittajan ydinliiketoimintaa. Näin ei kuitenkaan läheskään aina ole, vaan pahimmissa tapauksissa helpdesk-palvelutkin ostetaan kumppanilta.

Isoilla kansainvälisillä IT-taloilla on usein mahdottoman pitkät toimitusketjut. He keskittyvätkin käytännössä vain konesaleihin ja helpdeskiin, jotka nekin ovat todennäköisesti joko kokonaan tai ainakin osittain siirretty kaukomaille. Kaikki muut palvelut ostetaan alihankintana sopimuksin, joissa sallitaan aika paljon virheitä. Kun palvelut tuotetaan kaukana ja toivotaan parasta, niin hinta toki saadaan poljettua mahdollisimman halvaksi.

Aikoinaan suomalainen suuryritys hankki IT-palveluita edullisesti entisestä brittiläisen imperiumin maasta. Palvelu ei kuitenkaan toiminut alkuunsakaan lupausten mukaisesti. Kun käyttäjät sitten valittivat palvelun toimimattomuudesta, yrityksen johto ei ottanut palautetta kuuleviin korviinsa.

Jos lähtökohta on tämä, kannattaa jättää tukipalvelut kokonaan ostamatta. Jos hinta on ainoa kriteeri, niin paras vaihtoehto on ostaa vain työasemat, konesali ja verkko, ja antaa käyttäjien ratkaista tai olla ratkaisematta ongelmat itse niin kuin parhaaksi näkevät. Rahaa säästyy huomattavasti. Vai säästyykö sittenkään?

Ketjuttaminen johtaa hallinnan puutteeseen

Toinen silmiinpistävä ketjuttamisesta johtuva ongelma on IT-omaisuuden hallinnan heikkous. Lähes kaikki toimittajat ylläpitävät omaisuutta excelissä. Lähivuosinakin vastaan on tullut surullisia tapauksia, kun asiakkaiden laitteita on hukassa satoja ja jopa tuhansia kappaleita. Tästä huolimatta IT-toimittajan laskutus perustuu laitteiden kokonaisvolyymiin, jota sanelee tuo kuuluisa excel.

Hyvä ja tehokas IT-omaisuudenhallinta on moderni järjestelmä, joka on integroitu hankinnan verkkokauppaan ja tiketöintijärjestelmään. Järjestelmän tietoa ylläpitävät jatkuvasti kaikki ne henkilöt, jotka käsittelevät IT-omaisuutta, esimerkiksi tukihenkilöt ja asiakkaan oma IT. Tarvittaessa laite saadaan paikannettua metrin säteellä, mikä on erityisen kätevä ominaisuus isoissa kiinteistöissä. Tälläinen järjestelmä on tarkka ja luotettava. 

Toimiva perustietotekniikka lähtee Palvelusuunnitelmasta

Onko pienemmällä IT-toimittajalla varaa ketjuttaa palveluitaan? Ei tietenkään. Palveluiden on oltava omissa käsissä tai taskuissa, jotta tuotanto on laadukasta ja läpinäkyvää. Oma konesali, oma helpdesk, oma esiasennuskeskus, omat päätelaitepalvelut, omat verkkopalvelut, oma IT-omaisuudenhallinta, omat tietoturvapalvelut, oma lähituki ja oma huolto – kaikki omissa käsissä parhaan laadun takaamiseksi.

Työkalujen on oltava modernit, jotta niitä voidaan kehittää joustavasti. Työkalujen nopea ja luotettava integrointi asiakkaan tai toisen toimittajan järjestelmään on tätä päivää ja pitää sisältyä automaattisesti itsensä kunnioittavan IT-toimittajan tarjottaviin palveluihin.

Vielä kun kaikki palvelut tuotetaan Suomessa, data pidetään maan rajojen sisällä ja asiakkaalla on nimetty myyjä, arkkitehti ja palvelupäällikkö, palveluiden kehittäminen on nopeaa, joustavaa ja proaktiivista. Palveluiden kehittäminen alkaa jo ennen sopimuksen allekirjoittamista etukäteen mietityllä sapluunalla ja kehittämistä jatketaan säännöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa.

Me Tietokeskuksessa nimitämme tätä mallia Palvelusuunnitelmaksi. Palvelusuunnitelma on osa sopimusta ja jatkuvan palvelun dokumentointia. Se mahdollistaa ketterän toiminnan ja toimii voittavan perustietotekniikan ohjaajana. 


Ari Kaikkonen
, Asiakkuusjohtaja
050 385 4217
ari.kaikkonen@tietokeskus.fi


LUE LISÄÄ:

Tukipalvelut

Omaisuudenhallinta