2020 oli vuoristorata. Haastava, välillä kuumottava, eikä missään nimessä helppo. Vaikka koronapandemia heitti kapuloita rattaisiin, vuoteen mahtui paljon onnistumisia, erityisesti asiakkaiden kanssa. Tämän saivat aikaan meidän oma henkilöstö ja siksi löydämme itsemme kuivalta rannalta vuoden jälkeen.

Otetaanpa siis hetki ja tarkastellaan mitä vuoden aikana tapahtui. 

Tietokeskuslaiset ovat alan tyytyväisimpiä ja parantavat tekemistä jatkuvasti

Tietokeskuksen henkilöstötyytyväisyyden arvosana oli 74,9 (asteikolla 0-100). Vastaavasti toimialan arvosana jää selvästi alle 70. Yksi suurimpia tähän vaikuttavia tekijöitä oli henkilöstön tunne siitä, että he pääsevät tekemään merkityksellistä työtä Tietokeskuksella. Tietokeskuslaiset nimittäin arvioivat työnsä merkityksellisyyttä arvosanalla 3,49 (asteikolla 1-4).

Tärkeä tyytyväisyyteen vaikuttava asia on hyvä esimiestyö ja organisaation luottamus esimiehiin (3,65 asteikolla 1-4). Tämä on vuosien työn tulos, sillä olemme jo pitkään panostaneet esimiesten valmennukseen ja esimiestyön kehittämiseen. Valmentava esimiestyö on asiantuntijaorganisaatioissa todella tärkeää ja siksi onkin ilo huomata, että panostus kantaa hedelmää.

Uskon vahvasti siihen, että meillä vallitseva jatkuvan parantamisen kulttuuri on kolmas tyytyväisyyden taustalla vaikuttava tekijä. Jokaista tietokeskuslaista kannustetaan ja autetaantyössään miettimään, miten asioita voisi tehdä paremmin ja tehokkaammin niin sisäisesti kuin asiakastyössä. Uusia ideoita ja kehitysehdotuksia otetaan aktiivisesti vastaan, laitetaan esille julkisesti ja läpinäkyvästi, ne toteutetaan ja niihin palataan säännöllisesti. Ja kaikkea tietenkin seurataan mittareiden avulla tarkasti.

”Meillä Salon Logistiikkakeskuksessa jatkuva parantaminen on erottamaton osa normaalia päivittäistä työn tekemistä. Tehtävät kehitystoimet saa alkunsa meidän työntekijöiden omista havainnoista normaalin työn tekemisen lomassa. Meillä on aktiivinen porukka ja hyvä ilmapiiri, joka sallii myös pienempien kehitysideoiden ja -ajatusten esiintuomisen viikoittaisissa palavereissa. Usein myös nämä pienemmätkin kehitysideat ja toimenpiteet kertaantuvat asiakkaalle siirtyvänä toimitusvarmuutena ja jatkuvana laadun parantumisena”

Ville Tiainen, Salon Logistiikkakeskuksen vetäjä

Jatkuvaa parantamista ei tehdä silkasta kehittämisen ilosta: lopulta kaiken täytyy myös hyödyttää asiakkaitamme. Olemme monen asiakkaidemme tietohallinto: osa heidän omaa organisaatiota ja siinä roolissa kehitämme heidän tietotekniikkapalveluita. Kun parannamme omaa toimintaamme, samalla parannamme palveluitamme asiakkaillemme. 

Tietotyö löi lopultakin läpi koronavuonna

Jos koronapandemiasta pitää jotain hyvää löytää, on se, että monessa suomalaisessa organisaatioissa on ymmärretty, että paikkariippumaton työskentely on oikea tapa tehdä tietotyötä. Ajatus siitä, että tietotyöntekijöiden on istuttava 8 tuntia päivässä määrätyssä sijainnissa, on historiaa. 

Tietokeskuksessa olimme työskennelleet jo vuosia ennen koronaa etänä ja monipaikkakuntaisissa tiimeissä. Myös monella asiakkaallamme oli meidän tavoin asiat jo varsin hyvin järjestetty. Olimme auttaneet heitä siirtymään pilvipohjaisiin järjestelmiin ja infrastruktuuriin sekä auttaneet järjestämään tietotyöskentelyä modernilla tavalla. Heille pandemia ei aiheuttanut suuria uusia järjestelyjä työskentelyyn. 

Mutta tilanne ei luonnollisestikaan ollut tällainen kaikilla. Organisaatioissa, joissa paikasta riippumattomaan tietotyöskentelyyn ei oltu vielä siirrytty, tuli koronan iskiessä kiire saada infra ja työkalut kuntoon. Asiantuntijamme auttoivat heitä järjestämään etätyömahdollisuudet teknisesti koteihin ja mahdollistamaan tietotyöskentelyn niin hyvin kuin mahdollista. Asiakkaat onnistuivat tässä siirtymässä pääasiallisesti erinomaisesti.

Pilviin siirtyminen olikin monella organisaatiolla viime vuonna ajankohtaista. Uskomme, että trendi tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Nimittäin tuoreessa IT2021 -tutkimuksessamme, jossa haastateltiin yli viittäsataa IT-ammattilaista, lähes puolet vastaajista arvioivat organisaatioidensa toimivan modernissa Cloud First tai täysin pilvipohjaisissa ympäristöissä jo kahden vuoden kuluttua. 

Vuoden 2020 onnistumiset

Salon logistiikkakeskus

Keskitimme eri laitelogistiikan koko Suomessa ja rakensimme Saloon uuden logistiikkakeskuksen. Tämä oli meille merkittävä uudistus korona-aikana. Tämä näkyikin asiakkaillemme entistä nopeampana ja parempana palveluna. Uusi logistiikkakeskus mahdollistaa isommat väli- ja puskurivarastot, joka on ollut hyvin tärkeää koronan aikana kun ATK-valmistajat ovat kärsineet komponenttipulasta.

Yksi keskeisimpiä logistiikkakeskuksemme palveluita asiakkaillemme on monipuolinen esiasennus, jota teemme niin tietokoneille, verkkolaitteille ja esimerkiksi tulostimille. 

 

Onnistumiset yhdessä asiakkaiden kanssa

Onnistumiset yhdessä asiakkaiden kanssa on se syy, miksi tulemme Tietokeskuksella joka päivä töihin. On mahtavaa päästä auttamaan asiakkaita kehittymään ja miettimään, miten hommia voidaan tehdä aina vaan paremmin. Oppiminen tapahtuu myös toiseen suuntaan ja erityisen hienolta tuntuukin kun pääsemme oppimaan jotain asiakkaalta.

Vaikka viime vuoteen mahtuu paljon hienoja asiakastarinoita, tässä niistä muutama kirsikka kakun päälle:


Uusi asiakaslähtöinen organisaatio

Asiakkaillemme tuotettavien jatkuvien IT-palveluiden kasvaessa tajusimme, että meidän on uudistettava palvelutuotanto-organisaatiomme ja toimintatapamme, jotta voimme palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Tämä ei ollutkaan ihan pieni muutos, sillä suurin osa tietokeskuslaisista työskentelee palvelutuotannossa. Lähes koko organisaatio siis järjestettiin uudestaan asiakkaan näkökulmasta niin, että asiakkaamme saivat kaikki 300 tietokeskuslaista käyttöönsä.

Tärkeää muutoksessa oli löytää tasapaino sen suhteen, että asiakas pääsääntöisesti asioi samojen tuttujen Tietokeskuksen asiantuntijoiden kanssa. Tietokeskuksen kaikki täsmä- ja syväosaaminen on tarvittaessa asiakkaan käytettävissä. Asiakkailta saadun palautteen perusteella onnistuimme tässä muutoksessa hyvin.

Kaikille avoin verkkokauppa 

Yksi viime vuoden suurimpia ponnistuksia oli verkkokauppamme avaaminen kaikille yrityksille. Yritysten laiterumba aiheuttaa helposti hukattua aikaa ja turhaa pähkäilyä, joten halusimme helpottaa yritysten ja organisaatioiden IT:n arkea luomalla laiteverkkokaupan, joka on vain ja ainoastaan yritysten tarpeisiin tehty. Se tarkoittaa, että valikoimamme rakentuu nimenomaan työkäyttöön tarkoitetuista laitteista ja tarvikkeista ja sen ominaisuudet on räätälöity organisaatioiden tarpeisiin. 

Käy tutustumassa verkkokauppaamme täällä tai lue ensin 5 syytä miksi yrityksesi kannattaa ostaa IT-laitteet Tietokeskuksen verkkokaupasta.

5000 tapahtumaosallistujaa

Pidimme alkuvuodesta meidän perinteisen Tietoiskuseminaarin Turun Logomossa, joka on monelle meistä vuoden kohokohta. Paikalla oli 500 osallistujaa, joiden kanssa sukellettiin  tietotekniikan alan viimeisimmän tiedon ja kuulumisten äärelle. 

Keväällä meidänkin tapahtumat siirtyivät koronan vuoksi verkkoon, ja se sopi meille mainiosti! Viime vuoden webinaareihimme osallistui huimat 4500 katsojaa! Tulevana vuonna vauhti tuskin hidastuu, joten toivottavasti näemme entistä enemmän uusia ja vanhoja tuttuja linjoilla. 

Liiketoiminnan tulos parani 

Covid19 -pandemia vaikutti luonnollisesti myös meidän liiketoimintaan. Ensin se näkyi meillä tietenkin kysynnän kasvuna, koska lähes koko Suomi siirtyi etäkonttoreille. Teimme kovasti töitä, että asiakkaamme saivat etätyöskentelyn sujumaan. Mutta kuten niin monella muullakin alalla, varovaisuus näkyi myös meillä ja kesään mennessä tämä kysyntäpiikki tasaantui. 

Kesän ja alkusyksyn suvannosta nousimme taas taas loppuvuotta kohti. Lopullisen lukujen valossa selvisimme hyvin, sillä palveluliiketoiminnan myynti kasvoi huikeasti yli tavoitteiden. Onnistuimme myös parantamaan kannattavuuttamme edelliseen vuoteen verrattuna. 

Iso kiitos henkilöstö ja asiakkaat!

Viime vuonna kerkesi siis tapahtua todella paljon asioita ja tässä oli niistä vasta pintaraapaisu. Kaiken kuvatun on saanut aikaan tietokeskuslaiset ja asiakkaat. Haluankin vielä kiittää meidän omaa porukkaa kaikesta ahkerasta työstä ja jaksamisesta sekä asiakkaitamme siitä luottamuksesta, jonka annatte meille päivittäin. Kiitos! 

 

Janne Lipiäinen
Toimitusjohtaja, Tietokeskus Finland Oy

 

 

Janne Lipiäinen

Toimitusjohtaja