Tero Tolonen johtaa audiotekniikkayritys Jabran tuotehallintaa. Tanskassa perheineen asuva Tero vieraili toukokuussa Tietokeskuksella kertomassa ääniteknologian kehityksestä.

Tämän kolmiosaisen blogisarjan ensimmäisessä osassa tutustutaan Teron urapolkuun. 

Akateemiselta uralta tuotekehityksen pariin

Tero Tolonen syventyi audiotekniikkaan jo opiskeluaikanaan Teknillisessä korkeakoulussa. Tero opiskeli akustiikkaa ja äänenkäsittelyä, ja innostui jatkamaan opintojaan väitöskirjaan asti.

”Musiikki on ollut aina tärkeää minulle soittamisen ja laulamisen kautta. Luontaisesti tein opintoni vahvasti ääniteemojen parissa, sillä tekniikka kiinnosti yhtä lailla. Akateeminen urani Teknillisessä korkeakoulussa vei edelleen tutkijaksi ja lopulta väittelin soittimien avulla tehdyistä äänilähteiden mallintamisesta”, Tero kertoo taustastaan.

”Neljän akateemisen vuoden jälkeen kaipasin kuitenkin oikeaa tekemistä”, Tero lisää.

Paluu juurille äänen pariin

Tero työskenteli väitöskirjan valmistumisen jälkeen Piilaaksossa Luxxon-nimisessä start-upissa parin vuoden ajan. Vuonna 2002 elämä kuljetti takaisin Suomeen, jossa hän teki muutaman vuoden tuotepäällikon sekä konsultin hommia.

Vuonna 2005 Tero siirtyi Nokian leipiin ja päätyi työskentelemään Pekingissä tuotteistuksen parissa. Siellä Tero vastasi tuotehallinnasta ensin älypuhelimien ja sitten myös peruspuhelimien osalta. Kun Microsoft osti Nokian, työt jatkuivat uuden omistajan palveluksessa.

”Muutimme Pekingiin kesällä 2012, ja ehdin olla siellä neljä vuotta. Sitten tuli taas aika tehdä jotakin muuta. Entinen tiimiläiseni Kiinasta oli siirtynyt johtamaan Jabran konseptointia ja hän houkutteli minut pomokseen Kööpenhaminaan. Niinpä palasin juurilleni äänen pariin”, Tero kertoo.

Kilpailijat maailman kovimpia brändejä

Tero sai aikanaan Nokialla ja Microsoftilla seurata aitiopaikalla matkapuhelinmarkkinan fokuksen siirtymistä raudasta softaan. Hänen nykyinen roolinsa Jabralla on samankaltainen, sillä audiossa on meneillään vastaava painopisteen siirtymä laitteista ohjelmistoihin. Teron Kiinan-kokemuksen pohjalta tuotetekeminen Jabralla onkin uudistunut merkittävästi.

”Olen vahvasti mukana itse tuotekehityksessä, mutta tärkeintä on ymmärtää markkinaa: kuluttajia ja markkinan nykytilannetta ja muutoksia. Mietin jatkuvasti tuotestrategiaamme ja portfoliotamme. Esimerkiksi softaekosysteemipartnerit ovat nyt suuri teema Jabralla”, Tero kertoo.

Jabralla käännetäänkin tekemistä softa- ja platform-puolelle. Tuotteita uudistetaan niin, että yritys voi toimia uudessa kilpailutilanteessa. Muun muassa tuotehallinta on täysin myllätty parin viime vuoden aikana.

”Kuluttajapuolella panostamme brändin rakentamiseen, sillä B2C-puolella kilpailijoina ovat alan kärkinimet, kuten Bose, Apple ja Sony. Tekniikkamme on premiumia, mutta kaikki eivät vielä tiedä sitä, ja siksi siitä on viestittävä aktiivisesti. B2B-puoli taas on toistaiseksi rajatumpi markkina, jossa tarvitaan erityisosaamista ja -ratkaisuja”, Tero kiteyttää audiomarkkinoiden nykytilanteen.

Huippuosaaminen ja sen johtaminen ratkaisevat

Teron tuotehallintatiimissä työskentelee reilu 30 ihmistä, joista valtaosa Kööpenhaminassa. Tiimiä on uudistettu ja kasvatettu voimakkaasti viimeisen parin vuoden aikana. Osa Jabran tuotekehityksestä on keskittynyt Kiinaan, sekä myös Bostonin alueelle, missä yrityksen Pohjois-Amerikan pääkonttori sijaitsee.

”Menestyvän tiimin rakentamisessa tärkeintä on innostuneen ja motivoituneen porukan rekrytointi. Voittoisat tiimit koostuvat ihmisistä, jotka haluavat haastaa itsensä ja oppia jatkuvasti uutta. Tavoitteenamme on tuoda yrityspuolelle sama kunnianhimoinen design kuin kuluttajapuolelle. Yrityspuolella on nyt mahtava mahdollisuus keskittyä käyttäjäkokemukseen, vain taivas on rajana”, Tero summaa tiiminsä tavoitteita.

Huippuosaamista, hyvää johtamista ja kovaa draivia tarvitaan, kun ääni kasvaa moderniksi käyttöliittymäksi.

Seuraava blogi käsittelee äänen käytön merkitystä, moderneja työtapoja sekä alan teknistä kehitystä. Blogisarjan kolmannessa osassa kerrotaan audion ja videon yhdistymisestä.