Tietokeskus on täynnä osaavia ja itseohjautuvia tyyppejä. Nämä kaverit hämmästyttävät päivittäin ottamalla omistajuutta asiakkaiden erinäisistä tilanteista ja kelloa tai kahvia kaihtamatta pureutuvat yksityiskohtiin ja etsivät niihin ratkaisun. Homma hoituu tyypillisesti vino hymy huulilla ja kollegoiden luontevasti jeesatessa.

Itseohjautuvuudesta työssä on puhuttu jo pitkään ja todettu, että henkisten perustarpeiden, kyvykkyyden ja autonomian kokemuksen, yhteisöön kuulumisen ja hyväntekemisen täyttyessä työntekijä voi lähteä tuumasta toimeen ja johtaa itse itseään.

Eikö osaaminen kehity kuin itsestään, kun henkilö pääsee itse johtamaan itseään ja hakemaan tarvittavaa osaamista kulloinkin tarvitsemaansa kiperään työtilanteeseen? Tavallaan. Tietokeskuksella haluamme pysyä aallon harjalla, joten esimiehemme suuntaavat katseensa yrityksen kyvykkyyksiin ja pitävät huolta niiden kehittämisestä.

Työntekijöiden kyvykkyydet kunniaan

Kyvykkyys ei ole yksi tekniikka, prosessi tai työkalu. Se on ymmärrys siitä, millaisia teknologioita, osaamista, johtamista ja kulttuuria Tietokeskuksessa tarvitaan – ei pelkästään tänään, vaan myös tulevaisuudessa.

Tietokeskuksella kyvykkyydet liittyvät tietysti teknologiaan ja näkemykseemme sen kehityssuunnasta. Osana osaamisen nostamista jalustalle ja ammattilaistemme kehitykseen panostamista tunnistamme henkilöstömme kyvykkyydet ja laadimme niille kehityssuunnitelman. Tietokeskuslaisten osaamista kehittämällä varmistamme jatkossakin, että olemme asiakkaittemme osaavin kaveri kaupungissa.

Yhteisiä tavoitteita työntekijöidemme kehityspoluista määritellään esimerkiksi kehityskeskusteluissa. Tavoitteet puretaan konkreettiseksi, työhön liittyväksi tekemiseksi. Esimiehen tehtävä on mahdollistaa aikaa uusien projektien aloittamiseen tai tarjota muita resursseja, kuten kursseja ja koulutuksia tukemaan ammattilaistemme kehitystä.

Työntekijä omistaa projektiensa lisäksi oman osaamisensa. Luotamme, että tietokeskuslaiset tietävät, mikä on paras lähde lisäosaamisen tankkaamiselle. Oli se sitten verkosta, alan julkaisuista tai kollegan korvien välistä.

Osaamisen kehittämisen hyödyt kertaantuvat

Nykymaailmassa tuskin mikään yritys onnistuu houkuttelemaan, saati pitämään kiinni parhaista tyypeistä, mikäli mahdollisuudet oman ammattitaidon kehittämiseen ovat lähellä nollaa. Työntekijän jalka voi hakeutua nopeasti oven rakoon ja kohti seuraavaa työpaikkaa. Ammattilaisemme ovat Tietokeskukselle tärkeitä, ja siksi nostamme heidän osaamisensa jalustalle. Se kannattaa: hiljattain teetetyn henkilöstötutkimuksen mukaan ammattilaisemme viihtyvät ja arvostavat Tietokeskuksen tiivistä yhteisöä.

Tietokeskuslaisten osaaminen parantaa tietysti asiakkaidemme arkea. Ehkä olet joskus kuullut tilanteesta, kun kaikki ei menekään tietokoneen kanssa ihan putkeen. Salasana on hukkunut, tiedostot kadonneet tai kone ei vaan yksinkertaisesti toimi. Kuulit varmaan myös siitä tunteesta, kun joku osaa auttaa ja jeesata eteenpäin – ja tekee sen vielä nopeasti ja ystävällisesti.

Se osaavin kaverisi kaupungissa. Siihen me Tietokeskuksella panostamme.