Tietoiskuseminaarin 2019 teemoja olivat tietotekniikka, työ ja tuottavuus. Alma Median Sanna Koivuranta puhui Tietoiskuseminaarissa modernin työelämän avoimuudesta. Poimi Sannan vieraskynäblogista arvokkaita vinkkejä rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämiseen.

Henkilöstöhallinto (HR) ja työnantajamielikuva ovat nousseet yritysten keskeisiksi menestystekijöiksi monilla aloilla. Kovasta työvoimapulasta kärsineet toimijat, kuten teknologiayritykset, ovat olleet työnantajamielikuvan rakentamisen edelläkävijöitä. Tällä hetkellä rekrytointia ja työelämää laajemminkin muokkaa koko ajan lisääntyvä läpinäkyvyys.

Kuluttajapuolelta tutut vertaisarviot nousussa

Haluttujen ammattilaisten rekrytointi on muuttunut entistä vaikeammaksi, sillä he ovat hyvin kriittisiä niin työnantajien kuin tarjotun työmääränkin suhteen. Työnhakijat ovat alkaneet etsiä kuluttajamarkkinoiden puolelta tuttuja vertaisarvioita yrityksistä– niitä rekrytoinnissa hyödyntävät yritykset ovat tulevaisuuden menestyjiä.

Mihin vertaisarviointien teho sitten perustuu? Ihmiset haluavat jättää niitä, koska he ovat itse hyötyneet muiden antamista arvioista. Moni valitsee esimerkiksi matkakohteen ja majoituspaikan muiden käyttäjien kokemusten perusteella. Samalla logiikalla rekrytointivaiheessa halutaan perehtyä yrityksen entisten ja nykyisten työntekijöiden kokemuksiin kyseisessä yrityksessä työskentelystä.

Työnhakijat haluavat läpinäkyvyyttä niin työnantajakokemusten kuin palkkojenkin suhteen. Ihmiset myös luottavat vertaiskokemuksiin huomattavan paljon ja sosiaalisen median ansiosta sekä hyvät että huonot kokemukset leviävät nopeasti. Huonot työntekijäkokemukset saattavat pahimmillaan laukaista yrityksen mainetta vahingoittavan somekriisin.

Työnantajabrändi syntyy ihmisistä

Yrityksesi työnantajabrändi on vertaisarvioiden lisäksi kaikkea sitä, mitä työntekijät ja asiakkaat puhuvat, kun johto ei ole paikalla. Tämä puhe pysyy positiivisena, kun ihmisten hyvinvointiin panostetaan. Siksi yrityksen työnantajabrändin tulee nojata aidosti ihmisiin sekä työn merkityksellisyyteen. Näin syntyvät yrityksen arvot sekä niiden mukainen yrityskulttuuri, jotka erottavat parhaat yritykset keskinkertaisista.

Yritykset voivat parhaiten huolehtia maineestaan panostamalla hyvään johtajuuteen. Luottamuksellinen ja läpinäkyvä johtamiskulttuuri varmistavat, että yrityksellä ei ole mitään maton alle lakaistavaa. Hyvä johtajuus on tänä päivänä myös tasa-arvoista, sillä työelämän keskiössä on tiimityöskentely. Hierarkinen yrityskulttuuri ei tue osaamisen kasvua, saati ruoki työntekijöiden sitoutuneisuutta. Yhdessä tekemiseen kannustava moderni yrityskulttuuri ja sitä tukevat työtilat vetävät hyviä työnhakijoita puoleensa.

Hyvistä teoista, arvoista ja yrityskulttuuriin panostamisesta pitää muistaa viestiä myös ulospäin – ja viestien on oltava uskottavia.

Avoin dialogi osoittaa välittämistä

Läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen kuuluu myös dialogin käyminen. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi yritystilin seuraajien kommentteihin vastaamista sosiaalisessa mediassa. Tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia seuraajista kokee, että yritys välittää enemmän asiakkaistaan – ja työnhakijoistaan – jos se vastaa kommentteihin. Asiallinen vastaus negatiiviseen kommenttiin tai arvioon voi myös saada muut käyttäjät suhtautumaan yritykseen entistä positiivisemmin.

Parasta työnantajamielikuvan rakentamista on kuitenkin hyvien työntekijöiden sitouttaminen ja heidän pitämisensä mahdollisimman tyytyväisinä: motivoituneet osaajat jakavat mielellään työnantajakokemuksia ja vetävät kaltaisiaan puoleensa. Työntekijöihinsä panostavien yritysten ei kannatakaan pelätä dialogia ja läpinäkyvyyttä. Keskusteluja käydään jo ja niissä on parempi olla alusta asti mukana – muuten joku muu rakentaa yrityksesi työnantajamielikuvaa sinun puolestasi.

Sanna Koivuranta

Sanna Koivuranta työskentelee Alma Medialla ja vastaa Tunto-palvelusta.