Napapiirin Energia ja Vesi on jo pitkään ymmärtänyt, mikä on IT:n rooli liiketoiminnan menestyksen tukena. Nevellä on poikkeuksellisen korkeat tavoitteet tuottaa työntekijöilleen ensiluokkaisia loppukäyttäjäpalveluita.

”Me olemme kehittäneet IT-toimintaa systemaattisesti vuodesta 2008 ja IT:n rooli on tuona aikana kehittynyt todella paljon. Tällaisella Tietokeskuksen kaltaisella toimijalla on iso merkitys siihen, että me voidaan keskittyä meidän ydinliiketoimintaan”, toteaa Neven asiakaskokemuksesta ja digipalveluista vastaava Hannu Vaara.

”Napapiirin Energia ja Vesi on esimerkillinen yritys siinä, että he ymmärtävät IT:n merkityksen. Heille IT on työn tuottavuuden parantaja, liiketoiminnan kilpailuetu sekä tyytyväisten työntekijöiden tuki, siis paljon muutakin kuin pelkkä kuluerä”, vahvistaa Jyrki Kauvosaari Tietokeskukselta.

 

Yhteistyössä pohjoista sielujen sympatiaa

Neven ja Tietokeskuksen välillä vallitsee hyvä keskusteluyhteys ja aito halu kehittää yhdessä. ”Ehkä siinä on jotain pohjoissuomalaista sielujen sympatiaa, että meidän on niin helppo kommunikoida ja löytää yhteiset sävelet asioihin. Ihan sama kuka meistä on yhteydessä Tietokeskukseen, niin aina löytyy aikaa jutella, tavata ja auttaa”, tuumii Vaara.

Etenkin yhteistyön alussa hyvä keskusteluyhteys on äärimmäisen tärkeä, kun täytyy yhdessä löytää tie sujuvaan arkeen. ”Esimerkiksi meidän palvelunhallinta ei aluksi ihan taipunut niihin mittareihin, jotka Neve oli IT-ulkoistukselle suunnitellut. Mutta yhdessä keskustelemalla ja tuunaamalla on löydetty sellainen lopputulos, että se palvelee molempia osapuolia ja senkin suhteen ollaan nyt hyvällä polulla”, Kauvosaari kertoo.

”Tietokeskuksen tekninen osaaminen on hyvällä tasolla ja heillä on hyvä tiimi. Heihin pystyy nojautumaan ja heillä on hyviä ideoita. Se, että Tietokeskuksella on selkeästi halu tehdä yhdessä ja kehittää suhdetta syvemmälle, merkitsee paljon enemmän kuin alkukankeudet”, Vaara toteaa.

Yhdessä siirrytään tiekartalta pilvipolulle

Tietokeskus toimittaa Nevelle loppukäyttäjäpalvelut sekä päätelaitteiden elinkaari- ja hallintapalvelut niin työasemille kuin mobiililaitteillekin. Lisäksi palveluun kuuluu esimerkiksi tietoturvan hallintaa, O365-tuotteiden tehokkaan käytön tuki sekä tietysti kaikkien palveluiden proaktiivinen kehittäminen. Tietokeskus on siis Neven työntekijöiden tukena arjen IT-haasteissa, sekä pitää huolta että laitteet toimivat sujuvasti ja turvallisesti. Kun arki on kunnossa, seuraavaksi katseet siirretään tulevaan.

”Yhdessä on käyty tiekarttapalveri, jossa suunnaksi valikoitui vahvasti pilvipolku, eli lähdetään hakemaan kilpailuetua pilvipohjaisista teknologioista. Polulle on valittu aika rohkeitakin steppejä, missä ollaan vuoden, kahden ja kolmen päästä”, Kauvosaari kertoo.

”Koska Tietokeskus on oman alansa asiantuntija, toivomme että he auttavat meitä pysymään meidän alamme edelläkävijänä”, Vaara toteaa.

Napapiirin Energia ja Vesi

Napapiirin Energia ja Vesi eli Neve on arktisen kiertotalouden monialakonserni, jonka palveluihin kuuluvat sähkönsiirto, vesihuolto, kaukolämmön tuotanto ja sen palvelut, infran palvelut, valokuituverkon rakentaminen ja palvelut, digitaaliset palvelut ja kiertotalouden tuotteet.